لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

خطر گسترش آنفلوانزاى خوكى به كشورهاى بیشتر افزايش يافت


همزمان با مشاهده بيمارى آنفلوانزاى خوكى در كشورهاى بيشترى از جهان، باراك اوباما از كنگره آمريكا خواست تا بودجه ۱.۵ ميليارد دلارى براى مقابله با اين بيمارى تصويب كند.

گزارش هاى تازه نشان مى دهد كه موج ويروس آنفلوانزاى خوكى به بخش هاى بيشترى از خاك آمريكا سرايت كرده است و تعداد زيادى از مبتلايان به اين بيمارى در بيمارستان بسترى شده اند.

به همين دليل دولت آمريكا از كنگره خواسته است تا يك و نيم ميليارد دلار براى تقويت توانايى آمريكا و جهانى به منظور مقابله با فراگير شدن احتمالى اين بيمارى اختصاص دهد.

در نامه باراك اوباما به كنگره كه سخنگوى كاخ سفيد آن را خواند بر لزوم اتخاذ اقدامات احتياطى براى جلوگيرى از شيوع آنفلوانزاى خوكى تاكيد شده است.

ويروس اين آنفلوانزا از دو هفته پيش در مكزيك آغاز شد و اين موضوع مطرح است كه تا كنون ۱۵۲ نفر در اين كشور جان خود را از دست داده و هزاران نفر نيز به آن مبتلا شده اند.

در آمريكا شمار مبتلايان ۶۵ نفر گزارش شده است. در ايالت كاليفرنيا وضعيت اضطرارى اعلام شده است و مقام ها مى گويند كه در حال بررسى مرگ دو تن هستند كه احتمال مى رود به اين بيمارى مبتلا بوده اند.

اگر اين خبر تاييد شود اين نخستين تلفات در آمريكا به دليل ويروس آنفلوانزاى خوكى است.

بیمارى آنفلوانزاى خوكى به جز مكزيك در شش كشور ديگر مشاهده شده است.
اكنون اين احتمال مطرح شده است كه اين ويروس به صورت خطرناكى همه گير شود. كيجى فوكودا، رييس سازمان بهداشت جهانى اعلام كرده است: احتمال جدى اين مسئله وجود دارد ولى هنوز زود است كه بگوييم چنين اتفاقى رخ خواهد داد.

به رغم اينكه اين سازمان گفته است ممنوعيت هاى مسافرت تاثيرى در جلوگيرى از گسترش بيمارى آنفلوانزاى خوكى ندارد ولى كوبا روز سه شنبه به عنوان نخستين كشور ورود مسافران از مكزيك را ممنوع كرد.

همزمان كشورهاى اتحاديه اروپا، كانادا و اسرائيل از شهروندان خود خواسته اند تا از سفرهاى غير ضرورى به مكزيك خوددارى كنند.

اين درحالى است كه گريگورى هارتل، سخنگوى سازمان بهداشت جهانى، مى گويد: «كنترل مرزها و ممنوعيت هاى سفر چاره ساز نيست و بيش از آنكه اين محدوديت ها به نفع سلامت عمومى باشد خسارات اقتصادى بيشترى را دامن خواهد زد.»

روز سه شنبه در مكزيكوسيتى، پايتخت مكزيك، سالن هاى ورزشى و استخرها تعطيل شدند و از رستوران ها خواسته شد تا خدمات خود را كاهش دهند. دولت مكزيك پيشتر مدارس و سالن هاى تئاتر را تعطيل كرده بود.

بیمارى آنفلوانزاى خوكى به جز مكزيك در شش كشور ديگر مشاهده شده است كه اين موضوع سبب شد تا سازمان بهداشت جهانى درجه هشدار خود را به مرحله چهار افزايش دهد ولى هنوز ممنوعيت سفر يا بستن مرزها را توصيه نكرده است.

اين مرحله بدين معنى است كه امكان سرايت انتشار اين بيمارى حداقل در يك كشور وجود دارد. جدول سازمان بهداشت جهانى تا شش مرحله را در بر مى گيرد.
XS
SM
MD
LG