لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

آمريكا: ايران فعاليت هاى خود را در آمريكاى لاتين افزايش داده است


به گفته دریاسالار استاوریدیس، فعاليت هاى حزب الله در آمريكاى جنوبى به طور خاص در مناطق مرزى برزيل، پاراگوئه، آرژانتين و همچنين كلمبيا متمركز شده است.
به گفته دریاسالار استاوریدیس، فعاليت هاى حزب الله در آمريكاى جنوبى به طور خاص در مناطق مرزى برزيل، پاراگوئه، آرژانتين و همچنين كلمبيا متمركز شده است.
يك فرمانده بلندپايه ارتش آمريكا مى گويد كه ايران در حال افزايش فعاليت هاى خود در آمريكاى لاتين و درياى كارائيب است.

درياسالار جيمز استاوريديس كه در راس فرماندهى جنوب آمريكا قرار دارد و منافع اين كشور در آمريكاى لاتين را رصد مى كند از جمله به فعاليت هاى ايران در حمايت از گروه حزب الله لبنان در اين منطقه اشاره كرده است.

وى گروه حزب الله را متهم كرد كه با شبكه قاچاقچيان مواد مخدر در كلمبيا ارتباط دارد.

اين فرمانده آمريكايى به يك كميته خدمات نظامى در سنا گفت: ما شاهد افزايش گسترده فعاليت حكومت ايران در اين منطقه بوده ايم.

درياسالار استاوريديس افزود: «اين مسئله به دليل ارتباطات بين حكومت ايران كه حامى تروريسم است و حزب الله، به طور اصولى موجب نگرانى است.»

گروه حزب الله لبنان در فهرست گروه هاى تروريستى وزارت امور خارجه آمريكا قرار دارد.

اين فرمانده ارتش آمريكا مى گويد: فعاليت هاى حزب الله در آمريكاى جنوبى به طور خاص در مناطق مرزى برزيل، پاراگوئه، آرژانتين و همچنين كلمبيا متمركز شده است.

وى افزود: ما در كلمبيا شاهد ارتباط مستقيم ميان فعاليت حزب الله و فعاليت مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده ايم.

درياسالار استاوريديس در حالى بيان شد كه وى شواهدى در اين زمينه ارائه نكرد.

اكتبر گذشته، كلمبيا اعلام كرد، يك شبكه پولشويى و مواد مخدر را كه متهم به ارسال پول براى حزب الله بود را متلاشى كرده است.

گروه حزب الله لبنان هر گونه ارتباط با شبكه هاى پولشويى و مواد مخدر در آمريكاى لاتين را رد كرده و آن را بخشى از كارزار تبليغاتى براى خدشه دار كردن چهره خود عنوان كرده است.

اظهارات مقام ارشد فرماندهى جنوب آمريكا تازه ترين موضعگيرى يك مقام نظامى اين كشور درباره فعاليت هاى ايران در آمريكاى لاتين است.

ماه ژانويه، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا در كميته خدمات نظامى در سنا گفت كه او از «مداخله» ايران در امور آمريكاى لاتين بيشتر نگران است تا فعاليت هاى روسيه در اين منطقه.

در حال حاضر در كشورهاى ونزوئلا، كوبا، اكوادور، نيكاراگوا و بوليوى دولت هاى چپگرا حاكم هستند كه روابط بسيار نزديكى با تهران دارند و جمهورى اسلامى وعده داده است كه صدها ميليون دلار در اين كشورها سرمايه گذارى كند.

با روى كار آمدن دولت محمود احمدى نژاد، ايران سياست نزديک شدن به كشورهاى چپ گراى آمريكاى لاتين را در پيش گرفت.

مقام هاى آمريكايى با متهم كردن ايران و گروه حزب الله لبنان به دخالت در برخى حوادث تروريستى آمريكاى لاتين بويژه در پايتخت آرژانتين، ابراز نگرانى كرده اند كه فعاليت هاى ديپلماتيك و اقتصادى تهران در اين منطقه به گسترش تهديدات عليه منافع آمريكا منجر شود.
XS
SM
MD
LG