لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دولت اوباما خواستار رد شکایت گروگان های آمریکایی از ایران شد


دولت آمريكا از يك قاضى فدرال خواسته است تا دادخواستى را كه گروگان هاى سابق آمريكايى در سفارت اين كشور عليه ايران مطرح كرده اند رد كند.

اين دادخواست که در بر گیرنده شکایت کلیه شاکیان است، در آن شش ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار غرامت درخواست شده است و در دادگاه منطقه واشينگتن ثبت شده است.

۵۲ ديپلمات و نظاميان آمريكايى روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوى دانشجويان موسوم به پيرو خط امام پس از اشغال سفارت آمريكا در تهران به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند.

اين حادثه كه در زمان رياست جمهورى جيمى كارتر رخ داد به يك بحران بزرگ جهانى تبديل شد و تنش را در ميان دو كشور متحد سابق به اوج خود رساند.

گروگان ها روز ۲۰ ژانويه سال ۱۹۸۱ و دقايقى پس از سوگند رونالد ريگان در مقام رياست جمهورى جديد آمريكا آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس اسنادى كه وزارت دادگسترى آمريكا سه شنبه شب در پرونده اين دادخواست ثبت كرده است، گفته شده كه توافق معروف به قرارداد الجزاير ميان ايران و آمريكا تنظيم هر گونه دادخواستى عليه تهران را سد كرده است.

دادخواست مشابه اى كه در سال ۲۰۰۰ از سوى گروگان هاى آمريكايى عليه ايران اقامه شده بود پس از اينكه دولت آمريكا با موفقيت موضوع قرارداد الجزاير را مطرح كرد رد شد.

گروگان هاى ايران مى گويند كه بر اساس قانونى كه سال گذشته از سوى كنگره تصويب و به تاييد جرج بوش، رييس جمهور آمريكا، رسيده آنها حق دارند تا دادخواست هاى خصوصى را مطرح كند.

در مقابل وزارت دادگسترى آمريكا استدلال كرده است كه اين قانون اشاره اى به قرارداد الجزاير نكرده است.

در نامه اين وزارتخانه آمده است: قدردانى ايالات متحده آمريكا از خدمات و ايثارگرى اين شهروندان شجاع قابل بیان نیست.

گروگان هاى سفارت آمريكا در تهران مى گويند ايران از طريق بازديد مقامات، نگهدارى آنها در زندان هاى حكومت، و تهديد به محاكمه آنها در دادگاه هاى ايرانى از اسارت و بدرفتارى با آنها حمايت كرده است.

اين دادخواست اشاره مى كند كه محمود احمدى نژاد، ريس جمهور فعلى ايران در ميان بازجويان آنها بوده است.

بر اساس مفاد اين دادخواست، گروگان ها مورد شكنجه و ضرب و شتم تا حد بيهوشى قرار گرفته اند، در ترس نگه داشته مى شدند، در زمانى حتى در مقابل تيراندازان ماهر به خط مى شدند.

اين افراد مى گويند كه آنها بدون دسترسى به غذاى كافى، لباس يا خدمات درمانى زندانى شده اند، چشمان و دستانشان بسته شده است، ساعت ها به همين صورت بازجويى شده و براى ماه ها در انزوا قرار داده شده اند.

شاكيان اصلى اين پرونده سه تن از گروگان ها به نام هاى چارلز اسكات از جورجيا، ديويد روئدر از ويرجينيا و دان شيرر از تگزاس هستند كه همراه با همسر و دختر بارى روزن، گروگان ديگر آمريكايى از نيويورك اين دادخواست را اقامه كرده اند.
XS
SM
MD
LG