لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

یک آمریکایی در حمله فردی مسلح در عربستان کشته شد


یک فرد مسلح با تیراندازی به دو کارمند آمریکایی یک شرکت پیمانکار امور نظامی ایالات متحده در عربستان یک نفر از آنها را کشت و دیگری را زخمی کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۲ مهر خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حمله در یک پمپ بنزین در ریاض پایتخت عربستان رخ داده است.

هنوز مشخص نیست که این حمله با مقاصد تروریستی صورت گرفته باشد. این حادثه یادآور موجی از حملات گروه القاعده در یک دهه پیش است که نیروهای امنیتی و اتباع خارجی، از جمله شهروندان آمریکایی را هدف قرار داد.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک سخنگوی پلیس ریاض گزارش داده که نیروهای امنیتی پس از محاصره ضارب و تبادل آتش با وی موفق به دستگیری او شدند. وی توضیحات بیشتری در مورد هویت فرد مسلح نداده است.

این سخنگوی پلیس که هویتش فاش نشده گفته است این حمله اواسط بعد از ظهر در حالی که آمریکایی‌ها در داخل یک وسیله نقلیه در یک پمپ بنزین در بخش شرقی پایتخت بودند رخ داده است.

وضعیت سلامتی شهروند دیگر آمریکایی که مورد حمله قرار گرفته است «متوسط» اعلام شده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این دو شهروند ایالات متحده کارمند گروه آمریکایی وینل عربیا - پیمانکار امور دفاعی که با برنامه‌های نظامی گارد ملی عربستان در ریاض همکاری می‌کند- بودند و در فاصله یک کیلومتری پایگاه این گروه مورد حمله قرار گرفته‌اند. این پایگاه در نزدیکی مقر گارد ملی عربستان قرار دارد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که مقامات ایالات متحده در تماس نزدیک با دولت عربستان سعودی در حال بررسی جزئیات حادثه تیراندازی و انگیزه احتمالی ضارب هستند.

وی افزود: مسئولان ایالات متحده همچنین وضعیت امنیتی خود را ارزیابی کرده و اقدامات مقتضی برای تضمین امنیت تمام پرسنل آمریکایی را انجام خواهند داد.

پلیس عربستان در ماه سپتامبر اعلام کرد که ۸۸ فرد مظنون به ارتباط با تشکیلات القاعده را که برای انجام حملات تروریستی در داخل و خارج از این کشور برنامه ریزی می‌کردند بازداشت کرده است.

عربستان سعودی به همراه چهار کشور دیگر عربی در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر ضد مواضع گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه مشارکت دارند. ستیزه جویان اسلامگرا سوگند یاد کرده‌اند که انتقام این حملات را خواهند گرفت.

سخنگوی گروه حکومت اسلامی همچنین از هواداران این گروه خواسته است که آمریکایی‌ها و شهروندان دیگر کشور‌ها را که در انجام حملات هوایی علیه آن مشارکت دارند به قتل برسانند.

ستیزه جویان القاعده در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ حملاتی را با هدف ایجاد بی‌ثباتی در عربستان و سرنگونی نظام سلطنتی این کشور صورت دادند.

بمبگذاری مرگبار در یک مجتمع مسکونی شهروندان خارجی در ریاض در سال ۲۰۰۳ از جمله بزرگ‌ترین این حملات بود.

مقامات سعودی در آن هنگام با حملات گسترده به سرکوب این گروه پرداختند که در نتیجه بسیاری از فعالان القاعده در این کشور کشته و یا بازداشت شدند.

گروهی دیگر از اعضای القاعده به کشور همسایه، یمن، گریختند و یکی از فعال‌ترین شاخه‌های این گروه در منطقه را پدید آوردند.

XS
SM
MD
LG