لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

بحرین نماینده آیت‌الله سیستانی را از خاک خود اخراج کرد


شیخ علی سلمان (نفر وسط) رهبر گروه مخالف «الوفاق» بحرین با در دست داشتن عکس حسین النجاتی به اخراج وی از کشور اعتراض می‌کند.
شیخ علی سلمان (نفر وسط) رهبر گروه مخالف «الوفاق» بحرین با در دست داشتن عکس حسین النجاتی به اخراج وی از کشور اعتراض می‌کند.
وزارت کشور بحرین روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، اعلام کرد که حسین النجاتی نماینده آیت‌الله علی سیستانی از مراجع شیعه مقیم نجف را از خاک خود اخراج کرده است.

اعلام این خبر چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که منامه تابعیت بحرینی النجاتی را سلب کرد. نجاتی یکی از ۳۱ شخصیتی است که از آبان ۱۳۹۱ تاکنون تابعیت بحرینی آن‌ها سلب شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزارت کشور بحرین آمده است: «نجاتی به شکلی غیر شفاف و بدون هماهنگی با سازمان‌های رسمی کشور فعالیت می‌کرد. پس از آن از راه اطلاع از طرف‌های مخصوص مشخص شد که او نماینده سیستانی است.»

این بیانیه افزوده است: «پس از پرس و جو از دفتر نجاتی مشخص شد که او به نام مرجعیتی که آن را نمایندگی می‌کند، اقدام به جمع آوری اموال و توزیع آن می‌کند؛ مسئله‌ای که سوءظن‌ها را درباره هویت او بیشتر می‌کند.»

وزارت کشور بحرین تاکید کرده است: «فعالیت به عنوان نماینده یک شخص نیاز به نامه‌ای رسمی دارد که در آن مسئولیت‌ها، فعالیت‌ها و اهداف مشخص شود.»

این بیانیه ادامه می‌دهد: «به طور طبیعی این نامه از سوی طرف‌های مسئول کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به این مسائل اعلام می‌شود که هیچ کدام از این اقدام‌ها صورت نگرفته و از این رو تصمیم گرفته شد که نجاتی با توجه به قوانین کشور، اخراج شود.»

در بیانیه وزارت کشور بحرین آمده است «نجاتی در سال ۱۹۶۰ در بحرین و از پدر و مادری با تابعیت ایرانی به دنیا آمد.»

گروه «وفاق» بزرگ‌ترین گروه شیعه بحرینی اقدام به انتشار تصویری از نجاتی در لحظه ورودش به فرودگاه بیروت پایتخت لبنان کرده است.

«وفاق» از گروه‌های اپوزیسیون بحرین است. این کشور از حدود سه سال پیش شاهد اعتراض‌ اکثریت جمعیت شیعه‌ خود است که خواهان برپایی نظام پادشاهی مشروطه هستند.

سه سال پیش مقام‌های بحرینی برای پایان دادن به اعتراض‌های خیابانی، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک خواستند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت نیروهای خود را به بحرین اعزام کردند که این نیرو‌ها در مرز‌ها و مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند.

با وجود پایان دادن به حضور مداوم معترضان در میدان مروارید منامه پایتخت بحرین، اما اعتراض‌ها ادامه دارد و هر از چند گاهی تظاهراتی توسط معترضان شیعه برگزار می‌شود. جنگ و گریز میان جوانان معترض و نیروهای امنیتی در روستاهای شیعه نشین بحرین هم به صورت متناوب صورت می‌گیرد.

از آغاز اعتراض‌ها در بحرین تا کنون بیش از ۸۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG