لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

آخرین سخنرانی باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل در مقام ریاست جمهوری آمریکا

باراک اوباما آخرین سخنرانی خود در دوران ریاست جمهوری‌اش را انجام داد. روسای‌ ‌جمهوری آمریکا هر سال و در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، سخنرانی افتتاحیه این اجلاس بزرگ جهانی که رهبران دهها کشور در آن حضور دارند را انجام می‌دهند.

در مورد روسیه آقای اوباما تأکید کرد که دخالت این کشور در امور کشورهای همسایه‌اش، امنیت مرزهایش را تأمین نخواهد کرد.

او گفت روسیه‌ای که ما می‌بینیم، به دنبال تصاحب افتخارات از دست رفته‌اش از طریق اعمال زور است، در حالی که دنیای کوچک‌تر از آن است که در آن به روش‌های پیشین در آن بیندیشیم.

اوباما: کارایی اقتصاد زمانی که فاصله فقرا و ثروتمندان کمتر شود، بهتر است.

او در مورد سوریه گفت که در این منطقه در نهایت چیزی به عنوان پیروزی نطامی وجود ندارد که بتوان آن را به دست آورد، و ما باید به آنها کمک کنیم که «دیپلماسی سخت» نیازمندند.

هیئت سوری در زمان سخنرانی اوباما در مجمع عمومی

در مورد بحران خاورمیانه، آقای اوباما ابراز عقیده کرد که آن دسته از رهبران خاورمیانه که به آزار و اذیت مخالفان سیاسی یا اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌پردازند، به دامن گرفتن آتش داعش کمک کرده‌اند.

او گفت جامعه جهاتی باید به دنبال همکاری با کسانی باشد که به دنبال ساختن هستند و نه ویران کردن.

در مورد صلح خاورمیانه، اوباما تأکید کرد که اسرائیل باید درک کند به طور دائم نمی‌تواند به اشغال سرزمین‌های فلسطینی و خانه‌سازی در آنها ادامه دهد.

در مورد دموکراسی، او گفت که در شرایط کنونی تقابل فزاینده‌ای بین رویکردهای استبدادی و آزادی‌های فردی دیده می‌شود. او گفته که نمی‌گوید مدل آمریکایی از دموکراسی تنها مدل درست است اما او همواره در مقابل رویکردهای استبدادی، طرف آزادی‌های فردی را گرفته و اعتقاد دارد که «دموکراسی واقعی» همچنان بهترین مسیری است که پیش روست.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که ما با مدل جدیدی از بازار جهانی نیازمندیم که دربرگیری و پایداری داشته باشد.

آقای اوباما گفت که اقتصاد جهانی باید بهتر کار کند و نه فقط در راستای منافع کسانی که در صدر هستند.

آقای اوباما گفت که پاسخ به بحران‌هایی چون بحران مهاجرت، رد همسازی و انطباق جهانی نیست، بلکه همکاری است به گونه‌ای که مه از منافع این همسازی و انطباق برخوردار شود. او در حال تأکید کرد که پیامدهای فرهنگی این همسازی هم باید به طور مستقیم مورد اشاره قرار گیرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG