لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

تاکید رييس‌جمهوری چين بر مبارزه با فساد مالی و اداری در این کشور


هوجین تائو، رییس جمهوری چین
هوجین تائو، رییس جمهوری چین
هو جين تائو، رييس جمهوری چين روز پنجشنبه، هشتم نوامبر، در سخنان افتتاحيه خود در هجدهمين کنگره حزب کمونيست چين از اعضای حزب و مقامات دولتی خواست تا با فساد مالی و اداری مبارزه کنند.

در جلسات اين کنگره که يک هفته طول خواهد کشيد کادر جديد رهبری حزب کمونيست و دولت چين تعيين خواهد رشد.

رييس جمهور چين خطاب به دو هزار و ۲۰۰ نماينده ای که در تالار خلق حضور داشتند گفت که آينده حزب و دولت چين به اين مسئله وابسته است.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «مبارزه با فساد و ساختن يک حکومت صادق و پاک موضع مشخص حزب است و يکی از مهمترين مسائل سياسی است که مردم کشور به آن توجه دارند. اگر ما نتوانيم به خوبی معضل فساد را حل کنيم برای حزب هزينه های زيادی خواهد داشت و حتی ممکن است باعث سقوط حزب و حکومت شود.»

تغيير کادر رهبری حزب کمونيست و دولت چين هر ده سال يک بار صورت می گيرد.

سخنان روز پنجشنبه «هو جينتائو» يادآور هشدارهای مشابهی است که در سال ۲۰۰۲ و به هنگام تغيير رهبری حزب مطرح شده بود. در آن زمان رهبری حزب کمونيست چين هشدار داد که اگر نتواند به خوبی با معضل فساد مالی و اداری مبارزه کند اين حزب به سوی نابودی خواهد رفت.

در تغيير کادر رهبری حزب کمونيست و دولت چين انتظار می رود که «شی جين پينگ»، معاون فعلی رييس جمهوری که پنجاه و نه ساله است به سمت دبيرکل جديد حزب و سپس به عنوان رييس جمهوری برگزيده شود.

هو جين تائو در بخش ديگری از سخنان خود به هنگام افتتاح کنگره حزب کمونيست چين گفت: «اصلاحات در ساختار سياسی بخش مهمی از اصلاحات فراگير در چين است. ما بايد به تلاش های آرام و بی تلاطم برای اصلاحات سياسی ادامه داده و دمکراسی خلقی را گسترش دهيم به طوری که دامنه آن گسترده تر و نتايج عملی آن جدی تر باشد.»

کنگره سراسری حزب کمونيست که هر پنج سال يک بار برگزار می شود امسال در شرايطی تشکيل می شود که صاحبان قدرت و اقليت حاکم بيش از هر زمان ديگری فاسد تلقی می شوند.

گزارش می شود که حزب کمونيست چين در مورد گزارش روزنامه «نيويورک تايمز» که چندی پيش مدعی شد خانواده «ون جيابائو» نخست وزير این کشور، يک ثروت چند ميليارد دلاری و پنهانی اندوخته است تحقيقاتی را آغاز کرده است.

گفته می شود که خود «ون جيابائو» خواستار انجام اين تحقيقات شده است.
بو جيلای، يکی از مقام های منطقه ای و ارشد حزب که سابقا احتمال داده می شد ارتقاء مقام پيدا کند تحت تاثير رسوایی مربوط به قتل يک تاجر بريتانيايی توسط همسر وی از حزب اخراج شد.

همسر آقای بو که به قتل شريک تجاری خود اعتراف کرد ابتدا به مجازات مرگ محکوم شد ولی بعدا اين مجازات تخفيف پيدا کرد.

رييس جمهور چين در سخنان خود به شدت عليه سوء استفاده از مقام های حزبی و دولتی برای کسب ثروت حمله کرد.

وی گفت: «هيچ فرد و يا گروهی حق ندارد قانون اساسی و مقررات کشور را زير پا بگذارد. هيچ گاه حرف و وعده های افراد نبايد جای قانون را بگيرد، هيچ گاه قدرت افراد نبايد به جای قانون بنشيند و ما اجازه نخواهيم داد که برای منافع شخصی قانون ناديده گرفته شود.»

هو جين تائو در بخش ديگری از سخنانش گفت که چين به عنوان دومين قدرت اقتصادی جهان بايد خود را با تغييرات داخلی و جهانی انطباق دهد. او از مردم چين خواست تا «هدف های عالی تری داشته باشند و با تلاش بيشتری کار کنند تا طی هشت سال آينده بتوانند توليد ناخالص ملی کشور را به دو برابر ميزان فعلی افزايش دهند.»

همزمان با برگزاری جلسات کنگره حزب کمونيست اقدامات امنيتی در شهر پکن افزايش يافته و گروه های مدافع حقوق بشر و آزادی های مدنی می گويند که اکثر مخالفان حکومت و دگر انديشان برای اين مدت يا بازداشت شده و يا در حبس خانگی به سر می برند.
XS
SM
MD
LG