لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

حمله احمدی‌نژاد به روحانی و اصولگرایان: تو چه کاره‌ای که حرف ملت را نمی‌پذیری؟


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز چهارشنبه، دوم فروردین، در اهواز
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز چهارشنبه، دوم فروردین، در اهواز

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز چهارشنبه، دوم فروردین، در یک سخنرانی در اهواز به حسن روحانی و همچنین اصولگرایانی که او را به «انحراف» متهم می‌کنند شدیدا حمله کرد.

در این سخنرانی حمید بقایی، نامزد مورد حمایت آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، نیز او را همراهی می کرد.

طبق گزارش چند وب‌سایت و همچنین فیلم‌های منتشر شده از این سخنرانی، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش دولت حسن روحانی برای حدف یارانه‌های نقدی گفت: «تو چه کاره‌ای که حرف ملت را قبول نمی‌کنی؟! ۹۷ درصد چیزی را می خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می فهمی، همین ملت تو را بالا آورد.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

وی همچنیندر واکنش به سخنان مقامات دولت حسن روحانی درباره «تاثیرات مخرب» اقدامات دولت سابق افزود که «بعضی‌ها کارهای زمان هابیل و قابیل را آورده اند، می گویند اینها کار زمان احمدی‌نژاد است».

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که «یک بار دست به دست هم دهیم و شیطان را برای همیشه در این سرزمین دفن کنیم».

در همین زمینه حمید بقایی نیز پیشتر گفته بود که پس از ثبت نام ۹۰ درصد مردم برای دریافت یارانه، مقامات دولت «به چه دلیل دوباره تکرار می کنند که پرداخت یارانه بد است و باید قطع شود».

وی همچنین وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، یارانه ها را در گام اول به سه برابر یعنی ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در گام دوم تا ۲۰۰ هزار تومان و در گام سوم به ۲۵۰ هزار تومان افزایش خواهد داد.

این وعده‌ها در حالی بیان می شود که مقامات دولت حسن روحانی بارها اعلام کرده اند که دولت توان پرداخت یارانه به میزان فعلی را هم ندارد و هر ساله ده‌ها هزار میلیارد تومان از بودجه های عمرانی و بودجه‌های خدماتی، مانند بودجه بخش بهداشت را برای پرداخت یارانه مصرف می‌کند.

از سوی دیگر مجلس ایران در لایحه بودجه سال ۹۵، دولت را موظف کرد که یارانه ۲۴ میلیون نفر را قطع کند، اما دولت تاکنون یارانه تنها پنج میلیون نفر را قطع کرده است.

پيشتر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی اعلام کرده بود که توزيع نقدی يارانه «کمکی به بهبود توزيع درآمد نمی‌کند، بلکه می تواند آن را بدتر هم بسازد».

پرداخت نقدی یارانه‌ از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و با وجود انتقادات فراوان مقام‌های دولت حسن روحانی از این اقدام، پرداخت آن همچنان ادامه دارد.

محمود احمدی‌نژاد در اسفندماه نیز در سه نامه جداگانه سخنان مقامات دولت حسن روحانی درباره «خالی بودن خزانه»، «خالی بودن انبارهای کالاهای اساسی» و «بدهی سنگین» در هنگام تحویل دولت را «ادعای نادرست» خواند.

در مقابل وزارت اقتصاد روز شنبه، ۲۸ اسفند، در گزارشی ضمن تکرار تلویحی این سه اتهام، همچنین دولت آقای احمدی‌نژاد را به «دست‌اندازی» و«برداشت‌های شبانه» از منابع بانک مرکزی و «تحمیل پروژه های نیمه‌تمام به دولت حسن روحانی» متهم کرد.

رئیس جمهوری سابق ایران روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «آن کسی که در ویلای پنج هزار متری شمال تهران زندگی می کند، چه می فهمد که مردم خوزستان چگونه زندگی می کنند.»

وی در سخنانی کنایه آمیز، با اشاره به گفته های منسوب به حسن روحانی افزود: «آیا مردم خوزستان گناه کردند که عذاب الهی رخ داد؟ عذاب الهی شمایید، نه مردم.»

برخی از رسانه های اصولگرا در اسفندماه سال گذشته سخنانی از حسن روحانی در اهواز را منتشر کردند که می‌گفت که «اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود».

با این حال روزنامه ایران رسانه های اصولگرا را به «تحریف» سخنان آقای روحانی متهم کرد و رئیس جمهوری ایران نیز در سخنرانی دیگری با اشاره به سخنانش در اهواز، پدیده هایی مانند ریزگردها را ناشی از «ظلم به طبیعت» دانست.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که «تا ما اسم بهار را می آوریم... بلافاصله به ما می‌گویند منحرف، ما منحرف هستیم یا شما که با دست کردن در جیب ۸۰ میلیون ملت ایران حقوق آنها را می‌خورید».

عبارت‌هایی چون «دولت بهار»، «بهار می آید» و«زنده‌باد بهار» از جمله عباراتی است که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، در سال‌های گذشته مطرح کرده و پس از آن نیز آقای احمدی‌نژاد این عبارات را تکرار کرد.

گروه‌های اصولگرا و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد به خصوص اسفندیار رحیم مشایی با عنوان«جریان انحرافی» نام می برند.

محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه، ۲۹ اسفند، در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی اعلام کرد که «مصمم» است «وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از«دایره انتخاب» کنار گذاشته نشوند.

آقای احمدی‌نژاد روز جمعه، ۲۰ اسفند، نیز با اعلام این که «فعلا به طور مستقیم» به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ وارد نمی‌شود، در عین حال گفت که «بقیه دوستان که منعی ندارند».

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، پنجم مهر، تأیید کرد که به آقای احمدی‌نژاد گفته که «صلاح نیست» وی در انتخابات پیش رو شرکت کند.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، اعلام کرده که «کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد.

آقای بقایی خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی‌ماه همان سال آزاد شد.

در همین حال برخی از تحلیلگران از احتمال رد صلاحیت آقای بقایی سخن گفته اند.

XS
SM
MD
LG