لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

زلزله شدیدی اندونزی را به لرزه درآورد


کارکنان شرکتی در جاکارتا پس از زمین لرزه غروب در اندونزی در بیرون از ساختمان جمع شده اند.
کارکنان شرکتی در جاکارتا پس از زمین لرزه غروب در اندونزی در بیرون از ساختمان جمع شده اند.

گزارش های رسيده حاکيست که زلزله پرقدرتی به بزرگی ۷.۹ درجه در مقياس ريشتر اندونزی را لرزاند و زنگ هشدار وقوع سونامی را در اين کشور و مالزی، هند، مالديو و سری لانکا به صدا درآورد.


براساس گزارش خبرگزاری ها، اين زمين لرزه باعث شد تا ساختمان ها در شهر جاکارتا، پايتخت، که ۶۰۰ کيلومتر از محل زلزله فاصله دارد دچار تکان های شديدی شوند.


  • اين زمين لرزه باعث شد تا ساختمان ها در شهر جاکارتا، پايتخت، که ۶۰۰ کيلومتر از محل زلزله فاصله دارد دچار تکان های شديدی شوند.

يک شبکه تلويزيونی اندونزی در گزارشی اعلام کرد که چندين ساختمان در پادانگ، مرکز جزيره سوماترای غربی، ويران شده و يک شبکه ديگر از آتش گرفتن چندين ساختمان خبر داده است.


در مرکز جاکارتا، ساختمان های بلند به مدت چندين دقيقه تکان خوردند و ساکنين آنها برای در امان ماندن از تخريب احتمالی ساختمان ها از راه پله ها گريختند.


مرکز زمين شناسی آمريکا زمان وقوع اين زمين لرزه را شش و ده دقيقه به وقت محلی، ۱۱ و ده دقيقه به وقت گرينويچ اعلام کرد و گزارش داد که کانون اين زلزله در ۱۵.۶ کيلومتری عمق زمين در جزيره سوماترای بوده است.


بدنبال اين زلزله بزرگ، مرکز هشدار سونامی در اقيانوس آرام زنگ خطر را درباره وقوع موج های گسترده ناشی از آن در بخش های وسيعی از منطقه و کشورهای اطراف به صدا درآورد ولی مرکز زلزله نگاری اندنونزی ساعاتی پس از اين هشدار گفت که خطر وقوع سونامی برطرف شده است.


به گفته اين مرکز، در صورت وقوع سونامی بايد موج های آن ظرف ۲۰ دقيقه به سواحل اندونزی می رسيد که چنين اتفاقی رخ نداده است.


زلزله گسترده روز چهارشنبه اندونزی سبب شد تا مردم سنگاپور، مالزی و تايلند اين زمين لرزه را احساس کنند و برخی از ساختمان ها نيز تخليه شود.


مقامات مالزيايی نيز با اعلام خطر درباره سونامی از مردم خواستند که از سواحل اين کشور دور شوند.


  • اندونزی که دارای ۱۷۰۰ جزيره است بر روی کمربند زلزله خيز در جهان قرار گرفته و به طور متناوب دچار زمين لرزه های شديدی می شود.

هنوز آماری از ميزان تلفات و خسارت های وارده به منطقه زلزله خيز منتشر نشده است.


سرزمين زمين لرزه های شديد


اندونزی که دارای ۱۷۰۰ جزيره است بر روی کمربند زلزله خيز در جهان قرار گرفته و به طور متناوب دچار زمين لرزه های شديدی می شود.


در دسامبر سال ۲۰۰۴ و بدنبال وقوع زلزله و سونامی عظيمی در جنوب شرقی آسيا بيش از ۲۲۰ هزار نفر کشته شدند که ۱۶۸ هزار نفر از اين قربانيان در ايالت آچه اندونزی جان خود را از دست دادند.


در می سال ۲۰۰۶ وقوع زلزله ای در جزيره جاوه باعث مرگ پنج هزار و ۷۰۰ تن و خسارت به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شد. دو ماه بعد، زلزله ديگری در اين منطقه جان ۶۰۰ نفر را گرفت.


در ماه مارس سال جاری زمين لرزه ديگری جزيره سوماترا را به لرزه درآورد و ۷۰ نفر تلفات برجای گذاشت.


XS
SM
MD
LG