لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

تعليق «فريد زکريا» به جرم سرقت ادبی در «سی ان ان» و «تايم»


فرید زکریا
فرید زکریا
فريد زکريا از چهره هايی است که در عرصه رسانه های خبری جهان برای خود نامی دارد و ستونش در مجله «تايم» و برنامه هايش در شبکه «سی ان ان» از پر مخاطب ترين محصولات اين دو غول رسانه ای بوده، اما به ظاهر، اين همه سابقه با يک اشتباه آقای دکتر زکريا و اتهام جدی «سرقت ادبی» به محاق رفته است.

به نوشته سايت «هافينگتون پست»، فريد زکريا، ويراستار مجله «تايم» و مجری شبکه «سی ان ان» روز جمعه، دهم ماه اوت، پس از اقرار به جرم برداشتن قسمت هايی از يک مطلب مجله «نيويورکر» بدون اشاره به منبع اصلی از هر دو شغل خود تعليق شد.

سازمان ديده بان رسانه ها (نيوز باسترز) ‪که به محافل سياسی‬ محافظه کاران آمريکا نزديک است، اولين نهادی بود که به شباهت های ميان نوشته زکريا در باره «کنترل سلاح» و مقاله ای به قلم «جيل لپور» اشاره کرد، که ماه آوريل در «نيويورکر» منتشر شد.

عصر روز جمعه، دهم اوت، بيانيه ای از فريد زکريا بر روی سايت «آتلانتيک وایِر» قرار گرفت که اين خبرنگار با سابقه هندی تبار طی آن مسئوليت کامل واقعه اخير را برعهده گرفت.

فريد زکريا می نويسد: گزارشگران رسانه های مختلف با اشاره به پاراگراف هايی در ستون اين هفته من در مجله «تايم» به شباهت هايی با پاراگراف هايی در مقاله ۲۲ آوريل «جيل لپور» در مجله «نيويورکر» برخورده اند. حق با ايشان است. من مرتکب اشتباه بسيار بدی شدم. [اذعان می کنم که] اين مسأله خطايی جدی از جانب من بود و تمام تقصير متوجه شخص خودم می باشد. از «جيل لپور» بی نهايت پوزش می طلبم، همچنان که از ويراستارانم در «تايم» و خوانندگانم.

در همين ارتباط مجله «تايم» نيز ضمن اعلام تعليق فريد زکريا اعلام کرد: «تايم عذرخواهی فريد را می پذيرد، اما آنچه او انجام داد استانداردهای ستون نويسان ما را نقض کرد که می بايست نوشته هايشان نه تنها منطبق با حقيقت که نوشته اصلی خودشان باشد؛ ديدگاه های مطرح شده و قالب واژگانی که اين ديدگاه ها از آن طريق ابراز می شوند،‌ هر دو، بايد به نويسنده تعلق داشته باشند. در نتيجه، ستون فريد به مدت يک ماه،‌ تا اطلاع ثانوی و انجام بررسی بيشتر، به حالت تعليق در می آيد.»

در اقدامی مشابه، شبکه «سی ان ان» نيز اعلام کرده که فريد زکريا را به دليل اينکه در نگارش روايتی از همين مطلب برای بلاگ «سی ان ان دات کام» مرتکب سرقت ادبی شده، از مسئوليتش در اين شبکه به حالت تعليق در می آورد.

شبکه «سی ان ان» در همين حال اعلام کرده که نوشته زکريا را از سايت خود حذف کرده و «تا زمانی که مسئله در دست بررسی است» فريد زکريا از شغلش در «سی ان ان» کنار گذاشته می شود.

اين نخستين باری نيست که فريد زکريا به اتهام سرقت ادبی هدف انتقاد قرار می گيرد. در سال ۲۰۰۹ ميلادی نيز، خبرنگاری ديگر به نام «جفری گولدبرگ»، زکريا را متهم کرد که نقل قول هايی را از نوشته های او برداشته و در مطلب منتشر شده اش نامی از وی به عنوان نويسنده اصلی نياورده است.
XS
SM
MD
LG