لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به پنج برابر سقف تعیین شده در برجام رسیده است


گزارش آژانس در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است.
گزارش آژانس در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به پنج برابر بیش از حد تعیین شده در توافق اتمی سال ۱۳۹۴ بین تهران و شش قدرت جهانی موسوم به «برجام» رسیده است.

در گزارش آژانس که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته است، آمده که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۰ به هزار و ۲۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

بر اساس برجام، ایران مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از کارشناسان هسته‌ای بر این باورند که ذخایر جدید ایران برای ساخت دستکم یک بمب اتمی کافی است. با این حال چند مرحله دیگر از جمله غنی‌سازی بیشتر برای دست یافتن به چنین هدفی مورد نیاز است.

گزارش آژانس می‌افزاید ایران سطح غنی‌سازی را بیش از ۴.۵ درصد افزایش نداده است. برای تولید بمب اتمی نیاز به اورانیوم با غنای ۹۰ درصد است.

ایالات متحده آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد. به رغم اینکه پنج کشور باقیمانده در برجام بر پایبندی خود به این توافق تاکید کرده‌اند ولی تهران از اردیبهشت امسال طی چند مرحله از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان به تعهدات خود مبنی بر بهره‌مندی تهران از منافع اقتصادی برجام پایبند نبوده‌اند و در نتیجه از میزان تعهداتش خواهد کاست.

سه کشور اروپایی تهدید کرده‌اند که «مکانیسم ماشه» را در این زمینه فعال خواهند کرد. این هشدار می‌تواند به مفهوم ارجاع دوباره پرونده فعالیت هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و برقراری تحریم‌های جدید علیه تهران، بر اساس قطعنامه‌های آتی شورای امنیت باشد و افزون بر آن، اروپا نیز می‌تواند ایران را هدف تحریم‌های جداگانه‌ای قرار دهد.

آخرین گزارش آژانس چند روز پس از آن منتشر می‌شود که کشورهای باقی‌مانده در برجام نشستی را در وین پایتخت اتریش برگزار کردند ولی به نتیجه‌ای برای حفظ این توافق نرسیدند.

XS
SM
MD
LG