لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

ديپلمات‌های غربی: آژانس در حال بررسی تاسيس دفتر در ايران است


ديپلمات‌های غربی مستقر در وين می‌گويند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی افزايش حضور خود در ايران و احتمالا تاسيس يک دفتر در تهران برای نظارت بر روند اجرايی توافق ژنو به منظور حل و فصل برنامه هسته‌ای ايران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، اين ديپلمات‌ها گفته‌اند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به دليل افزايش نقش خود در توافق روز ۲۴ نوامبر ميان ايران و شش قدرت جهانی در ژنو، احتمالا نياز به بازرسان بيشتری در ايران دارد و بررسی تاسيس يک دفتر کوچک و موقت را در دستور کار خود دارد.

بر اساس اين گزارش، بازرسان که مرتبا برای نظارت بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران به تهران سفر می‌کنند هيچ دفتری برای استقرار خود ندارند.

يک ديپلمات غربی گفته است: «من فکر نمی‌کنم اين موضوعی حساسيت‌برانگيز باشد. بايد اين قضيه را در راستای نتيجه بازرسی‌های روزانه دانست. اگر قرار است کارکنان (آژانس) هر روز آنجا باشند لذا بايد دفتری از خود داشته باشند».

در واکنش به اين گزارش، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران تاسيس دفتر موقت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را تکذيب کرده و گفته است: چنين چيزی تاکنون در مذاکرات مطرح نشده است.

آقای کمالوندی به خبرگزاری فارس گفته است: «اين مطلب پايه خبری درستی ندارد چون نه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی چنين چيزی را از ما خواسته و نه ما مذاکراتی را در اين باره با آژانس انجام داده‌ايم».

آژانس يک يا دو تيم دو نفره از بازرسان را در ايران و در هتل اسکان داده است که هر روز به صورت مجازی بر تاسيسات هسته‌ای ايران نظارت می‌کنند، اما اين تعداد قرار است افزايش يابد.

يک ديپلمات غربی گفته است که حداقل يک تيم ديگر بايد به تعداد بازرسان فعلی افزوده شود.

به گزارش رويترز، افزايش بازرسی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همواره امری مناقشه برانگيز در جمهوری اسلامی بوده است، چرا که مقام‌های ايران بارها بازرسان آژانس را به جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی غربی و همچنين نشت اطلاعات مربوط به تاسيسات هسته‌ای تهران متهم کرده‌اند.

با اين حال از زمان انتخاب حسن روحانی به مقام رياست جمهوری در خردادماه امسال، مناسبات ميان ايران و آژانس بهبود يافته است و راه برای حل و فصل ابهامات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران هموار شده است.

بر اساس توافق ژنو که در نوامبر امسال به امضای وزيران امور خارجه ايران و شش کشور عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان رسيد، تهران متعهد شد که از ادامه غنی‌سازی بالای پنج درصد خودداری کرده و ساخت و ساز در برخی از تاسيسات از جمله راکتور آب سنگين اراک را متوقف کند.

طرفين یک دوره‌ شش ماهه را برای اجرای اين توافقنامه در نظر گرفته‌اند و آن گونه که عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، گفته است، کارشناسان دو طرف در بسياری از زمينه‌ها راه حل‌هايی برای ابهامات پرونده هسته‌ای تهران پيدا کرده‌اند که بايد از سوی پايتخت‌های دو طرف تاييد شوند.

هنوز زمان اجرايی شدن توافق ژنو اعلام نشده است ولی احتمال می‌رود که از اواخر ماه ژانويه اين روند آغاز شود.
XS
SM
MD
LG