لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

ايران: جمهوری آذربايجان درباره مقابله با یک گروه مسلح «بزرگنمايی» کرده


فرماندهی مرزبانی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران در بيانيه ای گفته است که مرزبانی جمهوری آذربايجان درباره ورود يک گروه مسلح از خاک ايران به آن کشور «بزرگنمايی» کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۰ آبان، خبرگزاری دانسجويان ايران، ايسنا، فرماندهی مرزبانی ناجا طی اعلاميه ای گفته است که «ارتکاب جرم و خلاف از سوی اتباع کشورهای مختلف يک امر بديهی است و روزانه توسط مرزبانان اين گونه افراد دستگير و برابر مقررات با آنان رفتار می‌شود و مسئله مهم و جديدی نيست که مرزبانی آذربايجان در مورد يک اقدام عادی بزرگ‌نمايی کرده است.»

این اطلاعیه می افزاید: «از طرفی در ماده بيستم قرارداد انتظامات مرزی فی مابين، مرزبانان را از انجام رفتار خشونت‌آميز و آسيب‌رساندن به اتباعی که به خاک طرف ديگر عبور نموده‌اند نهی کرده است.»

اداره مرزبانی جمهوری آذربايجانی در اطلاعيه ای که روز شنبه، ششم آبان، منتشر کرد از خنثی سازی تلاش يک گروه مسلح ايرانی خبر داده بود که به گفته آن قصد ورود به منطقه مرزی «جليل آباد» را داشتند.

بر اساس اين گزارش، وقتی که نيروهای مرزبانی جمهوری آذربايجان ظهر روز جمعه متوجه ورود اين گروه به داخل مرزهای کشور شدند، افراد اين گروه شروع به تيراندازی به سمت نيروهای آذربايجانی کردند که طی درگيری مسلحانه ميان طرفين، يکی از افراد اين گروه به نام علی قربان وند متولد سال ۱۹۸۹، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به دست نيروهای مرزبانی جمهوری آذربايجان افتاد.

اين گزارش حاکی بود که ديگر افراد گروه توانسته اند به داخل مرز ايران فرار کنند. در بازرسی از محل درگيری يک قبضه اسلحه و مقداری فشنگ کشف و ضبط شده است و نماينده مرزبانی ايران نيز به محل حادثه دعوت شده و در جريان درگيری قرار گرفته است.

گزارش مرزبانی جمهوری آذربايجان گفته بود که آقای قربان وند در يکی از بيمارستان های منطقه مورد عمل جراحی قرار گرفته و وضعيت وی «وخيم، اما احتمال خطر مرگ کم است».

اما گزارش فرماندهی مرزبانی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران می گويد که فرد ياد شده پس از سه روز در بيمارستانی در کشور آذربايجان فوت ‌کرده است، بدون اينکه امکان ديدار با وی برای نماينده های ايرانی فراهم شود.

اين گزارش می افزايد که همچنين در تحقيقات تکميلی، مشخص شد نفر فوت شده ساکن منطقه «پارس‌آباد» استان اردبيل بوده که برای ديدار با اقوام خود که ساکن کشور آذربايجان بودند، به آن کشور سفر کرده بود و در سوابق او هيچ‌گونه سابقه کيفری وجود نداشت.

مرزبانی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران، اعلاميه مرزبانی آذربايجان را «بزرگ ‌نمايی و ابهام‌گويی» و حاکی از «ارائه اخبار جهت‌دار با هدف خاص و کاملا غيرحرفه‌ای» ناميده است.

جمهوری آذربايجان همواره از ايران خواسته است که نظارت بر مرزها را به منظور ممانعت از ورود قاچاقچيان مواد مخدر تقويت کند.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوی آذربايجان، بر اساس گزارش رسمی اداره مبارزه با مواد مخدر اين کشور، در ۹ ماهه اول سال جاری ميلادی ۱۷۰۷ نفر به اتهام دست داشتن در قاچاق و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده اند و بيش از يک تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که قسمت اعظم آن از ايران وارد شده است.

اين گزارش که روز سه شنبه، ۹ آبان، منتشر شد می گويد که تنها طی ۹ ماه اول سال جاری ۳۱ شهروند ايرانی در رابطه با قاچاق مواد مخدر در جمهوری آذربايجان بازداشت شده اند.

گزارش فرماندهی نيروی انتظامی ايران همچنين می گويد که «مرزبان جمهوری آذربايجان در منطقه بيله‌سوار در پنجم آبان ماه سالجاری در ملاقات با مرزبان جمهوری اسلامی ايران در منطقه عنوان کرد دو تبعه ايرانی از عمق خاک آذربايجان قصد مراجعت به خاک کشور جمهوری اسلامی ايران را داشته‌اند که با نيروهای آذری درگير شدند، چنانچه ادعای طرف آذری مبنی بر مسلح‌بودن اين افراد صحت داشته باشد، بايد بررسی شود که اين افراد با چه هدفی و آن هم مسلحانه قصد عزيمت به خاک جمهوری اسلامی ايران را داشته‌اند؟ و اين نوع سلاح که معمولا در کشور آذربايجان وجود دارد را چگونه و از کجا بدست آورده‌اند؟»

در گزارش مرزبانی جمهوری آذربايجان، نوع اسلحه ضبط شده «AKS-۷۴» عنوان شده بود.

فرماندهی ناجا در ادامه گفته است: «با توجه به اينکه اقدامات خشونت‌آميز مرزبانان جمهوری آذربايجان مسبوق به سابقه است، از کجا معلوم نيروهای مرزی آذربايجان بعد از اين که تبعه ايرانی را مورد هدف قرار دادند و به خاطر پوشاندن اين عمل خلاف مقررات خود سلاح کهنه و قديمی را در محل حادثه قرار نداده باشند؟»

احتمالا اشاره فرماندهی ناجا به درگيری نظامی در تابستان سال گذشته در منطقه مرزی دو کشور بود که منجر به کشته شدن يک نفر شد.

دولت آذربايجان آن موقع اعلام کرده بود يک گروه مسلح که وارد اراضی اين کشور شده بود، به محض رويت آنها توسط مرزبانان اين کشور شروع به تيراندازی کردند که در درگيری به عمل آمده يکی از اعضای اين گروه کشته شد.

ايران پس از مدتی اعلام کرد که فرد ياد شده مرزبان خود ايران بوده است. دو ماه پس از اين حادثه، در مهرماه سال گذشته نيز درگيری ديگری ميان مرزبانان دو کشور رخ داد که منجر به کشته شدن يک مرزبان آذربايجانی شد.
XS
SM
MD
LG