لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

سه شهروند فرانسوی عضو داعش در عراق به اعدام محکوم شدند


یک عضو گروه داعش در زمان تصرف شهر موصل در سال ۲۰۱۴
یک عضو گروه داعش در زمان تصرف شهر موصل در سال ۲۰۱۴

گزارش‌ها حاکی است که سه عضو فرانسوی گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در عراق محکوم به اعدام شده‌اند.

یک منبع قضایی عراق به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌ است که این سه نفر اولین کسانی هستند که از سوریه به عراق آورده شدند.

احکام صادره ابهاماتی درباره مبنای قانونی صدور اعدام برای شهروندان خارجی عضو داعش که در خارج از عراق بازداشت شده‌اند برانگیخته است. کشورهای خارجی از استرداد شهروندان خود که به داعش پیوسته‌اند، سر باز می‌زنند، چرا که آنها با تمایل شخصی خود وارد این گروه تروریستی شده‌اند.

گروه داعش به مدت چهار سال مناطقی از عراق و سوریه را در دست داشت و در آنجا «خلافت اسلامی» اعلام کرد اما دوم فروردین امسال اعلام شد که با پیروزی نیروهای مورد حمایت آمریکا بر آخرین بقایای این گروه در روستای باغوز، در جنوب سوریه، «خلافت اسلامی پایان یافته است».

این مقام قضایی عراق که نخواست نامی از وی برده شود، گفته است این سه نفر، جزء یک گروه ۱۲ نفره از شهروندان فرانسوی عضو داعش بودند که ژانویه امسال توسط نیروهای دمکراتیک تحت حمایت آمریکا در سوریه بازداشت و به عراق تحویل داده شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا صدها عضو بازداشتی داعش یا مظنون به عضویت در این گروه تروریستی در سوریه را تحویل دولت عراق داده‌اند.

این مقام قضایی گفته است که سه شهروند فرانسوی ظرف یک ماه می‌توانند درخواست تجدیدنظر بدهند.

برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق فوریه امسال در سفری به فرانسه گفت که شهروندان بازداشت شده فرانسوی طبق قوانین عراق محاکمه خواهند شد.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر این کشور نیز دستور داده است که اعضای بازداشت شده داعش در سوریه، در خود عراق محاکمه شوند، چرا که «صحنه جنگ یکی بوده است».

عراق می‌گوید ۱۲ عضو فرانسوی داعش که بازداشت شده‌اند به ارتکاب یا همدستی در جرایم اعتراف کرده‌اند، با این حال، بر اساس قوانین جزایی عراق، صرف عضویت در یک گروه تروریستی حکم اعدام در پی دارد.

یک دیپلمات فرانسوی که نخواست نامی از وی برده شود، گفته است این کشور به عراق حق می‌دهد کسانی که آنجا مرتکب جرم شده‌اند را محاکمه کند.

با این‌حال، فعالین حقوق بشر درباره ارتکاب جرم این افراد اظهار تردید کرده و گفته‌اند دادگاه‌های عراق برای شهروندان مظنون به عضویت در داعش طی چند دقیقه حکم اعدام می‌دهد و نمی‌توان به محاکمه عادلانه این افراد مطمئن بود.

بر اساس این گزارش، عراق تاکنون ۱۹ هزار مظنون به عضویت داعش یا گروه‌های تروریستی دیگر را بازداشت کرده و حکم اعدام سه هزار نفر از آنها صادر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG