لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

یک خبرنگار محلی صدای آمریکا در پاکستان کشته شد


مکرم خان آتيف ۴۰ ساله در مسجد هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت.
مکرم خان آتيف ۴۰ ساله در مسجد هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت.
گزارش های رسیده از پاکستان حاکی است که یک خبرنگار محلی رادیو صدای آمریکا در نزدیکی شهر پیشاور کشته شده است. طالبان پاکستان مسوولیت قتل این خبرنگار محلی را بر عهده گرفته است.

مکرم خان آتيف ۴۰ ساله هنگامی که در يکی از مساجد نزديک خانه اش مشغول دعا بود هدف حمله فرد مسلحی قرار گرفت و دقايقی پس از رسيدن به بيمارستان جان خود را از دست داد.

گفته می شود دو فرد مسلح که با ماسک صورت های خود را پوشانده بودند با موتورسيکلت به مسجدی که مکرم خان در آنجا بود نزديک شدند و يکی از آنها به داخل مسجد رفت و سه بار به سوی مکرم خان شليک کرد.

طالبان پاکستان ساعاتی پس از ترور اين خبرنگار محلی مسئوليت اين اقدام را بر عهده گرفت. نفيس تاکار، ریيس راديوی پشتو زبان «ديوا»، يکی از راديوهای محلی زبان صدای آمريکا هم تایيد کرده است که احسان الله احسان، يکی از سخنگويان طالبان در تماسی تلفنی با خبرنگاران پاکستانی مسئوليت اين کار را بر عهده گرفته است.

سخنگوی طالبان گفته است که آنها چندين بار به مکرم خان در باره گزارش های ضد طالبانی او هشدار داده بودند.

مکرم خان آتيف يکی از خبرنگاران راديو «ديوا»، راديوی پشتو زبان صدای آمريکا، بود و در عين حال برای کانال تلويزيونی اردو زبان «دنيا» هم کار می کرد.

مکرم خان آتيف تنها ساعاتی پيش از کشته شدن، برای شرکت در يک کارگاه آموزش خبرنگاری با دفتر سازمان خبرنگاران بدون مرز در شهر پيشاور تماس گرفته بود.

همکاران مکرم خان به سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته اند که او چندين بار تلفن های مشکوک و ناشناسی دريافت کرده بود. شخص و يا اشخاصی که به او تلفن می زدند از او می خواستند اخبار و گزارش های اش را با جهت گيری خاصی منتشر کند.

مکرم خان که از قبايل موهمند در نزديکی پيشاور پاکستان بود چند ماه پيش محل سکونت اش را به دليل امن نبودن منطقه و تهديدهای شبه نظاميان محلی تغيير داده بود.

در چند سال اخير با افزايش فعاليتهای شبه نظاميان در مناطق قبيله نشين پاکستان بسياری از خبرنگاران محلی مجبور شده اند به پيشاور و يا ديگر شهرهای بزرگ آن کشور بروند.

خبرنگاران بدون مرز پاکستان را مرگبارترين کشور برای فعالان رسانه ای در سال گذشته اعلام کرده است.

در سال ۲۰۱۱ هشت تن از روزنامه نگاران و خبرنگاران پاکستانی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG