لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

وزیر خزانه‌داری آمریکا از حضور در اجلاس سرمایه‌گذاری عربستان کنار کشید


استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد در کنفرانس مهم سرمایه‌گذاری که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد شرکت نخواهد کرد.

دولت آمریکا برای موضع‌گيری در قبال حکومت عربستان سعودی منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، است.

استیو منوچین این تصمیم را پس از ملاقات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که اخیرا از سفر به ریاض و آنکارا برای ملاقات با رهبران عربستان سعودی و ترکیه در مورد پرونده جمال خاشقجی بازگشته است.

آقای منوچین در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «در ملاقات با دونالد ترامپ و مایک پومپئو تصمیم گرفتیم که من در اجلاس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی شرکت نکنم».

ریاض اعلام کرده که با وجود عدم شرکت بسیاری از فعالان اقتصادی مهم، مقامات کشورهای خارجی و صاحبان رسانه‌های بین‌المللی این اجلاس بدون هیچ تغییری در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر برگزار خواهد شد.

در روزهای اخیر مقامات اقتصادی و تجاری و همین طور وزیران خارجه کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان و هلند نیز اعلام کردند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

دونالد ترامپ خواستار آن شده که همه در مورد پرونده جمال خاشقجی تا روشن شدن تحقیقات، بردباری نشان دهند ولی در عین حال تاکید کرده که دولت آمریکا این موضوع را جدی خواهد گرفت.

مقامات ترکیه گفته‌اند که به اعتقاد آنها جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه «واشینگتن‌پست» و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی در کنسولگری آن کشور در استانبول به قتل رسیده و ماموران سعودی پس از قطعه قطعه کردن جسدش آن را از ساختمان کنسولگری خارج کرده‌اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت دولت آمریکا پس از تکمیل شدن تحقیقات عربستان سعودی و ترکیه در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی در مورد واکنش خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اجلاس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی سال گذشته تحت عنوان «داووس صحرا» و با هدف جلب و مشارکت چهره‌های مهم اقتصاد جهانی برنامه‌ریزی شد.

علاوه بر تعدادی از مقامات اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی، کریستیان لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول و جیم یونگ کیم رییس بانک جهانی نیز اعلام کرده‌اند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG