لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

دست نوشته «اصول رياضيات» نيوتن در اينترنت منتشر می شود


 چهره اسحاق نيوتن در سن ۴۶ سالگی.
چهره اسحاق نيوتن در سن ۴۶ سالگی.
دانشگاه کمبريج برای اولين بار نوشته های اسحاق نيوتن از جمله نسخه ای از کتاب «اصول رياضيات» که حاوی حاشيه نويسی و محاسبات اين رياضی دان مشهور روی برگه های اين کتاب است را روی شبکه اينترنت منتشر خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «گاردين»، تاکنون حدود چهار هزار صفحه که تقريبا ۲۰ درصد از بايگانی اين دانشگاه از آثار نيوتن را شامل می شود، به صورت نسخه ديجيتال تهيه شده و در آينده نزديک به عنوان بخشی از طرح «ارائه آثار دانشمندان بزرگ به عموم» همراه آثاری از داروين و سايرين روی شبکه اينترنت قرار خواهند گرفت.

بخشی از مجموعه مربوط به اسحاق نيوتن، يادداشت های همکار او «توماس پلت» است که به درخواست خانواده نيوتن و پس از مرگ وی در سال ۱۷۲۶ نوشته شده است. آنها از «توماس پلت» خواسته بودند تا آثار نيوتن را برای چاپ مورد بازبينی قرار دهد.

در اين مجموعه می توان حاشيه نويسی های «توماس پلت» روی آثار نيوتن را ديد که در برخی موارد تذکر داده است که قسمت هايی از کتاب نيوتن قابليت چاپ ندارد. مسلما چنين بخش هايی از بايگانی دانشگاه کمبريج بيش از همه توجه علاقمندان به علوم و دانشمندان را به خود جلب خواهد کرد.

اين طور گفته می شود که «توماس پلت» در اين بازبينی سعی کرده که برخی از محاسبات و معادلات رياضی اسحاق نيوتن که در دوران جوانی نوشته شده بود را حذف کرده و مهمتر از آن ديدگاه های غير مذهبی خود را در متن اين نوشته ها دخالت دهد.

به نوشته روزنامه گاردين، بخش ديگری از آثار اسحاق نيوتن که توسط دانشگاه کمبريج روی شبکه اينترنت قرار خواهند گرفت دفترچه های يادداشت اين رياضی دان است که حاوی تمام پژوهش های وی در سال ۱۶۶۵ ميلادی است؛ یعنی سالی که دانشگاه کمبريج به خاطر شيوع طاعون در انگلستان تعطيل شده بود.
XS
SM
MD
LG