لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

نوروز ۸۶ ، استقبالی همراه با نگرانی


برخی از شهروندان ايرانی می گويند نوروز امسال تنش های سیاسی را بيش از پيش حس می کنند.
برخی از شهروندان ايرانی می گويند نوروز امسال تنش های سیاسی را بيش از پيش حس می کنند.


ايرانيان امسال نوروز را در حالی برگزار می کنند که گزارش ها و نگرانی ها از امکان حمله آمريکا به تاسيسات هسته ای ايران در حال افزايش است.


مثل هر سال ايرانيان خود را برای جشن نوروز آماده کرده اند، مردم خانه تکانی کرده اند، لباس نو خريده اند و سفره هفت سين خود را چيده اند، اما تدارکات امسال نوروز يا نگرانی از آينده ای مبهم توام بوده است.


مهری، مدير دفتری در تهران می گويد:«بسياری از مردم از امکان وضع تحريم های اقتصادی عليه ايران به خاطر مخالفت آن کشور با تعليق غنی سازی اورانيوم نگرانند.»


اورانيم غنی شده هم می تواند به عنوان سوخت نيروگاه های هسته ای به کار رود و هم اينکه می توان از آن برای توليد بمب اتمی استفاده کرد.


مهری می گويد:« مردم نگران تحريم ها هستند و وضع اقتصادی فوق العاده بد ايران؛ همه چيز خيلی گران شده، الان هم فکر می کنم اگر بنزين هم گرون بشه، باز گرونی بيشتر می شه. اگر تحريم بشه که کارخانه ها بخوابند و مردم بيکار بشوند که وحشتناکه.»


مثل هر سال ايرانيان خود را برای جشن نوروز آماده کرده اند، مردم خانه تکانی کرده اند، لباس نو خريده اند و سفره هفت سين خود را چيده اند. اما تدارکات امسال نوروز يا نگرانی از آينده ای مبهم توام بوده است.

مقامات غربی گفته اند که هدف از تحريم ها صدمه زدن به مردم ايران نيست بلکه به گفته آنها، تحريم ها پيامی است به رهبران ايران.


اما علی رغم چنين گفته هايی، چند تن از شهروندان ايرانی به راديو اروپای آزاد، راديو آزادی گفتند که به نظر آنها تحريم ها تاثيری بر سياستمداران نخواهد گذاشت و تنها باعث دشوارتر شدن زندگی مردم عادی خواهد شد.


برخی هم می گويند که می ترسند که آمريکا عليه ايران دست به حمله نظامی بزند. اين نگرانی در حالی مطرح می شود که مقامات آمريکايی گزارش ها را در اين باره رد کرده اند.


عيسی سحرخيز، روزنامه نگار در تهران، درباره نگرانی روشنفکران، نخبگان و مردم عادی می گويد:« قطعنامه های زنجيره ای که عليه ايران تدارک ديده شده، و جديدترين آن در جريان است و مسلما آخرين مورد نخواند بود، فشارهايی را بر ملت ايران اعمال می کند که آثار و نشانه هايش هم کم کم مشخص می شود و مردم آن را حس می کنند و طبيعتا نگران هستند.»


به گفته اين روزنامه نگار، « از سوی ديگر اين نگرانی وجود دارد که آمریکا بهانه ای پيدا کند و بخواهد دست به عمليات نظامی بزند.»


علت نگرانی ها درباره احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ایايران، گزارش ها و گمانه زنی رسانه های غربی است که در برخی از سايت های خبری فارسی زبان بازتاب يافته است.



قطعنامه های زنجيره ای که عليه ايران تدارک ديده شده، و جديدترين آن در جريان است و مسلما آخرين مورد نخواند بود، فشارهايی را بر ملت ايران اعمال می کند که آثار و نشانه هايش هم کم کم مشخص می شود و مردم آن را حس می کنند و طبيعتا نگران هستند.
عیسی سحر خیز، روزنامه نگار در تهران

اعزام يک ناو جنگی ديگرآمريکابه خليج فارس باعث تقويتگمانه زنی ها در اين زمينه شده است.


گفته های مقامات ايرانی هم درباره احتمال اقدام نظامی آمريکا عليه جمهوری اسلامی نيز به نگرانی ها دامن زده است.


رهبران جمهوری اسلامی پيشتر در اين باره ساکت می ماندند و يا اينکه گزارش ها در اين زمينه را«جنگ روانی» می خواندند.


اما در ماه های اخير مقامات ايرانی درباره امکان حمله به ايران هشدار داده اند. هفته گذشته، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت که هر اقدام نظامی با واکنش مناسب جمهوری اسلامی روبه رو خواهد شد.



پيش از آن هم آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به کسانی که آنان را «دشمنان» خواند، هشدار داد که هر گونه تعرض با واکنش همه جانبه ايران مواجه خواهد شد.


مهری می گويد شايعات را شنيده است، اما وی معتقد است که احتمال حمله نظامی عليه ايران بسيار کم است:« بيشتر مردم می گويند که آمريکا چنين کاری نخواهد کرد با توجه به اينکه در عراق موفق نبوده، ايران به هر حال عراق نيست.»


برخی از ناظران معتقدند که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران و گفته های او باعث افزايش تنش ها با آمريکا شده است. بسياری نگرانند که سرانجام اين مردم عادی خواهند بود که بهای سياست خارجی دولت را خواهند پرداخت.


بسياری از ايرانيان ساکن خارج کشور و نيز فعالان داخل کشور درباره پيامدهای تحريم های سازمان ملل و نيز جنگی ديگر در منطقه هشدار داده اند.



ما بايد طوری رفتار کنيم که جامعه به سوی تنش و حتی تحريم های اقتصادی کشيده نشود. هر نوع تحريم های شديدتر و هر نوع تنش شديد در منطقه عملا گفتمان دموکراسی خواهی را به گفتمان امنيت تقليل می دهد و فضای جامعه را به شدت به سوی فضای امنيتی می برد.
تقی رحمانی، فعال سیاسی

هفته گذشته ۳۰۰ تن از روشنفکران و فعالان سياسی با انشار بيانيه ای خواستار کاهش تنش ها شدند و گفتند که ايران بايد در باره برنامه اتمی خود اعتماد جامعه بين المللی را جلب کند.


تقی رحمانی، از فعالان ملی مذهبی و از امضا کنندگان اين بيانيه می گويد که ايرانيان در کنار حق دسترسی به انرژی صلح آميز هسته ای حقو ق مهم ديگری نيز دارند که حق برخورداری از آزادی و عدالت جزو آنهاست.


وی می گويد مردم ايران جنگ نمی خواهند:« نيروهای ملی مذهبی، نيروهای سکولار، همه روی اين مسئله توافق داريم، حتی بخشی از حاکميت نیز می گویند که ما نبايد به سوی جنگ برويم.»


آقای رحمانی می گويد:«ما بايد طوری رفتار کنيم که جامعه به سوی تنش و حتی تحريم های اقتصادی کشيده نشود. هر نوع تحريم های شديدتر و هر نوع تنش شديد در منطقه عملا گفتمان دموکراسی خواهی را به گفتمان امنيت تقليل می دهد و فضای جامعه را به شدت به سوی فضای امنيتی می برد.»


در گناباد، يک دانشجوی ۲۱ ساله به راديو اروپای آزاد،راديو آزادی می گويد که اقدام نظامی عليه ايران باعث خواهد شد شهروندان به پشتيبانی از دولت بپردازند.« حتی کسانی که می گويند ما از اين نظام راضی نيستيم، به خاطر ناموس و خاکشان و وطنشان با هم همبسته می شوند.»


مقامات آمريکايی گفته اند که برای مقابله با فعاليت های حساس هسته ای ايران تمامی گزينه ها در دستور کار قرار دارد، اما آنها تاکيد کرده اند که در حال حاضر به ديپلماسی پايبندند.


مقامات ايرانی هم می گويند دنبال جنگ و دعوا نيستند. اما تنش ها در حال افزايش است و برخی از شهروندان ايرانی می گويند نوروز امسال اين تنش ها را بيش از پيش حس می کنند.


بازگشت به صفحه ویژه نوروزی


XS
SM
MD
LG