لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

پنتاگون: حملات به سوریه برنامه جنگ‌افزار شیمیایی دمشق را سال‌ها به عقب برگرداند


اسمان شهر دمشق، پایتخت سوریه، هنگام پرتاب موشک‌های آمریکایی.
اسمان شهر دمشق، پایتخت سوریه، هنگام پرتاب موشک‌های آمریکایی.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ارزیابی کرد که حملات این کشور با همراهی بریتانیا و فرانسه به سوریه در بامداد روز شنبه ۲۵ فروردین، «موفقیت‌آمیز» بود؛ برنامه جنگ‌افزار شیمیایی سوریه را «برای سال‌ها به عقب برگرداند» و به «توان تهاجمی سوریه در کاربرد سلاح شیمیایی به طرز چشمگیری آسیب وارد کرد».

آمریکا و دو همپیمان اصلی‌اش در غرب یعنی بریتانیا و فرانسه، در نخستین ساعات بامداد شنبه در واکنش به حمله شیمیایی یکشنبه گذشته به غیرنظامیان در شهر دوما، در غوطه شرقی، به اهدافی در سوریه حملات هوایی کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی بعد از این حملات، دانا ویت، سخنگوی پنتاگون و همچنین ژنرال کنث مک کنزی، از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا، با حضور در یک نشست خبری تاکید کردند که حملات یاد شده «دقیق، قاطع و موثر» بود.

به گفته خانم وایت، ارتش بشار اسد تجهیزات زیادی را، بویژه در عرصه تولید سلاح شیمیایی، در این حملات از دست داد. اما وی افزود، زیربناهای سوریه که در آنها ظن تولید این جنگ‌افزار وجود دارد، به قوت خود باقی است زیرا «برنامه‌های تولید سلاح شیمیایی سوریه، وسیع تر از سه مرکزی است که در حملات غربی مورد هدف قرار گرفتند».

در حالی که سوریه و نیز روسیه ادعا کرده بودند که سامانه‌های دفاع هوایی مستقر در سوریه «اکثر موشک‌های شلیک شده» از سوی سه قدرت غربی علیه سوریه را رهگیری و منحرف کردند، سخنگوی پنتاگون گفت که سامانه‌های روسی «عمدتا» کارآمد نبود و «هیچ نشانی از استفاده سوریه از سامانه‌های هوایی روسیه وجود ندارد».

به گفته دانا وایت، سلاح‌های روسی «هیچ اثری» در حملات غرب به هدف‌های تعیین شده در سوریه نداشت و «از زمان حملات سحرگاه، هیچ‌یک از مهره‌های حاضر در صحنه سوریه، واکنشی نشان ندادند».

روسیه مدعی است که ۷۱ موشک شلیک شده از سوی قدرت‌های غربی، توسط سامانه‌های هوایی مستقر در سوریه، رهگیری و در هوا منحرف شد؛ ادعایی که سوریه نیز آن را تکرار کرد ولی سخنگوی پنتاگون آن را رد کرد.

تصاویر انتشار یافته از عواقب حملات در سوریه نیز ویرانی‌های گسترده‌ای را در شماری از تاسیسات این کشور نشان می‌دهد.

دو مقام وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند که جنگنده‌های آمریکایی بی‌-۱ موشک‌های هدایت شونده از نوع تام هاک را به سوی هدف‌ها شلیک کردند.

پیشتر نیز اعلام شده بود که جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه العدید در امیرنشین قطر برای آغاز عملیات برخاستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده‌های تورنادوی بریتانیا و میراژ فرانسه نیز از فراز ناوهای جنگی مستقر در شرق دریای مدیترانه به سوی هدف‌ها پرواز کردند. بریتانیا و فرانسه یک پنجم مجموع ۱۱۵ موشک شلیک شده به اهداف سوری را پرتاب کرده‌اند.

پنتاگون از وجود کشته‌ها و آسیب‌دیدگان در حملات هم‌پیمانان غربی اظهار بی‌اطلاعی کرد. این سخنگو تاکید کرد که حملات آمریکا به سوریه با حمایت فراجناحی در سیاست آمریکا روبرو بوده و هر دو حزب کنگره از تصمیم دونالد ترامپ پشتیبانی کردند.

دونالد ترامپ در توییت بامداد شنبه نوشته بود که حمله تمام عیار به سوریه «نمی‌توانست نتیجه‌ای بهتر از این داشته باشد» و «ماموریت انجام شد».

آقای ترامپ که فرمانده کل قوای آمریکا نیز هست، افزود: «به ارتش آمریکا که با میلیاردها بودجه تصویب شده، به زودی بهترین ارتش آمریکا خواهد شد، افتخار می‌کنم».

سوریه در طول روز شنبه تلاش کرد که وضع را «عادی» نشان دهد؛ شبکه‌های مجازی وابسته به کاخ ریاست‌جمهوری سوریه، فیلمی چند ثانیه‌ای از ورود بشار اسد به بخش اداری کاخش را در بامداد شنبه، منتشر کردند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیز بعدا اعلام کرد که بشار اسد در یک گفت‌وگوی تلفنی که به ابتکار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، با او انجام شد، گفت که «این تجاوز، تنها عزم سوریه را برای ادامه به مبارزه با تروریسم...در هر وجب از خاک وطن بیشتر می‌کند».

ایران، گروه‌های فلسطینی، حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن که غرب و ائتلاف عربی آنها را «محور شرارت» و دارای ماهیت تروریستی می‌داند، از حکومت سوریه در وضعیت جدید منطقه حمایت کرده‌اند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا، اسرائیل، ترکیه، عربستان، قطر و بسیاری از کشورهای جامعه جهانی از عملیات هوایی مشترک آمریکا- بریتانیا- فرانسه علیه سوریه پشتیبانی کرده و انجام آن را در واکنش به کاربرد حملات شیمیایی حکومت دمشق علیه غیرنظامیان، الزامی دانستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سانا/ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG