لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران
بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه همشهری، از گزارش های ضد و نقيض درباره کاهش سود بانکی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، گزارش های ضد و نقيض از جلسه روز چهارشنبه هيات وزيران حکايت از اين دارد که رئيس جمهوری اسلامی با رد مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تثبيت نرخ سود بانکی در سال جاری، دستور کاهش سود بانکی را صادر کرده است.


اين روزنامه به نقل از حسين صمصامي، دبير کميسيون اقتصادی دولت نوشته که نظر دولت کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی است و اين تصميم قطعا اجرايی مي شود.


روزنامه سرمايه، در ياداشتی با عنوان «خدشه دار شدن استقلال شورای پول و اعتبار» نوشته است: شورای پول و اعتبار با توجه به نرخ تورم در کشوربر تداوم نرخ سود بانکی ۱۴ درصدی تاکيد کرده و با کاهش آن در شرايط بالا بودن نرخ تورم مخالفت کرده است تا از اين طريق انگيزه سپرده گذاران برای سپردن پول خود به بانک ها حفظ شود و نقدينگی سرگردان افزايش نيابد.


بايزيد مردوخی نويسنده سرمقاله روزنامه سرمايه، با اشاره به اين که موضوع کاهش نرخ سود بانکی چند سالی است که مطرح است، نوشته که «همواره نظر کارشناسان اين بوده که متناسب با نرخ تورم بايد نرخ سود بانکی را تعيين کرد تا کارآيی لازم را داشته باشد.»


نويسنده تاکيد کرده که علم اقتصاد دستوری نيست و بايد مکانيزم بازار، نرخ ها و قيمت ها را تعيين کند.


سرمقاله اين روزنامه، اقدام محمود احمدی نژاد در رد مصوبه شورای پول و اعتبار را موجب خدشه دار شدن استقلال اين شورا عنوان کرده است.


روزنامه اعتماد ملی در گزارشی از مذاکرات علی لاريجانی و خاوير سولانا در آنکارا از ارائه پيشنهاد جديد هسته ای به جمهوری اسلامی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، «آمريکا، اروپا، روسيه و چين آماده اند برای آغاز گفت وگوهای هسته ای به ايران فرصت دهند تا مسيرش را به سوی تعليق غني سازی اورانيوم به آهستگی طی کند.»


روزنامه اعتماد، نگرانی نمايندگان از هشدارصفارهرندی به مطبوعات را منعکس کرده و نوشته که « تعدادی از نمايندگان مجلس به وزير ارشاد در مورد اظهارات اخير وی در هشدار به رسانه ها و ايجاد محدوديت در درج اخبار واقعی جامعه هشدار دادند.»


اين روزنامه با نقل اظهارات چند تن از نمايندگان مجلس نوشته که نمايندگان مجلس از هر دو جناح اکثريت و اقليت معتقد هستند که اظهارات صفارهرندی در مورد «برخورد جدی با رسانه هايی که ايجاد تفرقه می کنند»، اين شائبه را ايجاد می کند که دولت، سياست سانسور قوی رسانه ها و افکار عمومی را پيش گرفته است.


روزنامه همبستگی، نيز به نقل از کامبيز نوروزی، مسوول کميته حقوقی انجمن صنفی روزنامه نگاران در واکنش به هشدار وزير ارشاد به مطبوعات منتقد طرح مبارزه با بدحجابی نوشته که «اظهارات وزير ارشاد مخالف قانون مطبوعات است.»


همبستگی افزود: اين حقوقدان گفته که بر اساس قانون مطبوعات هيچ مقام دولتی و غيردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب يا مقاله ای درصدد اعمال فشار بر مطبوعات برآيد و يا به سانسور و کنترل نشريات مبادرت کند.


همبستگی از قول آقای نوروزی نوشته که موضوع مبارزه با بدحجابی مشمول ماده چهار قانون مطبوعات است، و اين موضوع جزو حقوق مطبوعات است .


روزنامه کارگزاران، با اشاره به تداوم ناآرامی در اقليد فارس نوشته که «نماينده اقلید در مجلس از مردم این شهر خواسته است که برای دور ماندن از آسيب های مالی و جانی در خانه ها بمانند.»


به نوشته اين روزنامه، انتزاع دهستان خسرو و شيرين از اقليد و ناآرامی های شکل گرفته در اين شهرستان باعث شد تا احمد نيک فر، نماينده اقليد نطق پيش از دستورش را به اين موضوع اختصاص داده و ضمن انتقاد شديد از عملکرد مسوولان دولتی در جريان وقايع اخير، استعفايش را از سمت نمايندگی اعلام کند.


XS
SM
MD
LG