لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

ماه رمضان در برخی از کشورهای اسلامی آغاز شد


بازار شیرینی در عراق و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی طی ماه رمضان داغ است.
بازار شیرینی در عراق و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی طی ماه رمضان داغ است.

برخی از کشورهای اسلامی از روز چهارشنبه، ۱۲سپتامبر به استقبال ماه رمضان رفته اند و ایران، عربستان و مصر نیز روز پنج شنبه را اولین روز ماه روزه اعلام کرده اند.


ماه رمضان نهمین و یکی از مقدس ترین ماه های مسلمانان، امسال در شرایطی آغاز می شود که مسلمانان سراسر جهان و کشورهای جنگ زده امیدوارند که در این ماه بدلیل حرام بودن خشونت شرایط کشورهایی چون عراق بهبود یابد.


در ایران، روز پنج شنبه به عنوان روز اول ماه رمضان اعلام شده است و مقامات مسوول، اقداماتی را برای این ماه برنامه ریزی کرده اند.



  • ماه رمضان در بعضی از کشورها به طور سنتی با مشاهده هلال ماه آغاز می شود و در برخی دیگر از کشورها مانند لیبی مرکز مطالعات نجومی بر اساس تقویم، شروع ماه رمضان را اعلام می کند.

از جمله این اقدامات می توان به کاهش ساعات کار مراکز و ادارات دولتی، مدارس و بانک ها اشاره کرد و به رستوران ها و مراکز اغذیه فروشی نیز اعلام شد که در این ماه اجازه فعالیت درروز را ندارند.


ماه رمضان در بعضی از کشورها به طور سنتی با مشاهده هلال ماه آغاز می شود و در برخی دیگر از کشورها مانند لیبی مرکز مطالعات نجومی بر اساس تقویم، شروع ماه رمضان را اعلام می کند.


مرکزمطالعات نجومی لیبی اعلام کرده است که روز چهارشنبه از روی تقویم اولین روز ماه رمضان در آن کشور است.


بسیاری از کشورها مانند مصر به طور سنتی و تنها با رویت هلال ماه، آغاز ماه رمضان را اعلام می کنند.


شیخ علی گما، امام رسمی اسلامی این کشور به طور رسمی روز پنج شنبه، ۱۳ سپتامبر، را به عنوان آغاز ماه رمضان اعلام کرده است.


پادشاهی عربستان سعودی، زادگاه دین اسلام نیز روز پنج شنبه را به عنوان اولین روز ماه رمضان اعلام کرد.


بر اساس دین اسلام، در طول ماه رمضان، از سپیده صبح تا هنگام غروب، خوردن، آشامیدن و رابطه جنسی برای روزه داران حرام است.


امید به کاهش خشونت


در عراق مقامات عالی رتبه نظامی اعلام کردند که مقررات منع رفت و آمد در هنگام شب و منع حمل وسایل نقلیه در بغداد در طول ماه رمضان اجرا خواهد شد.


بازار ۴۰۰ ساله شورجا در بغداد در طول ماه رمضان کمک هایی از قبیل مواد غذایی، شکر و خوار و باری که از کشورهای مختلف وارد می شود را در اختیار روزه داران جنگ زده عراقی خواهد گذاشت.



  • در عراق مقامات عالی رتبه نظامی اعلام کردند که مقررات منع رفت و آمد در هنگام شب و منع حمل وسایل نقلیه در بغداد در طول ماه رمضان اجرا خواهد شد.

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق اعلام کرده اند که میزان خشونت ها در عراق در آستانه ماهرمضان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.


مسلمانان ساکن در نوار غزه نیز اولین ماه رمضان را در این منطقه زیر حکومت حماس با امید پایان یافتن عملیات های خشونت بار در این منطقه آغاز کردند.


این امیدها برای پایان یافتن خشونت در مناطق ناآرام مسلمان نشین ریشه در این باور مسلمانان دارد که « در ماه رمضان مسلمانان و عبادت کنندگان باید از جنگ و خشونت پرهیز کنند.»


یکی از شهروندان غزه در گفت وگو با خبرگزاری آسوشتیدپرس به چنین امیدی اشاره می کند و می گوید: همه ما باید به ماه مبارک رمضان احترام بگذاریم.


نیل العلی می گوید: ما فقط کمی آرامش و آسایش می خواهیم که به خدای خودمان نزدیک تر شویم.


عربستان سعودی در طول ماه رمضان میزبان بیش از یک میلیون زائر مسلمان خواهد بود که به زیارت آثار مقدس مسلمانان خواهند پرداخت.


کویت در ماه رمضان میزبان یک صندوق خیریه بزرگ برای کمک به مسلمان است و از سوی دیگر بر اساس گزارش ها، دولت کویت تدابیر خاصی را در نظر گرفته تا کمک های خیریه به گروه های تندرو اسلامی سرازیر نشود.


در جنوب آسیا، سیاستمداران کشمیر از دهلی نو خواسته اند که در طول ماه رمضان آتش بس اعلام کرده و خواستار آن شده اند که شبه نظامیان این آتش بس را رعایت کنند.
XS
SM
MD
LG