لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

«سلاح سایبری جدید هکرهای روس» برای اختلال در شبکه‌های انتقال برق جهان


پژوهشگران اعلام کردند هکرهایی که تصور می‌شود با حکومت روسیه همکاری می‌کنند یک سلاح سایبری ساخته‌اند که بالقوه قابلیت ایجاد اختلال و قطع شبکه‌های مهم برق جهان را دارد.

تصور می‌شود این سلاح سایبری یا بدافزار که پژوهشگران آن را CrashOverride یا Industroyer نامیده‌اند در ماه دسامبر شبکه انتقال برق اوکراین را مختل کرد و در نتیجه برق یک پنجم از شهر کیف قطع شد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، دراگوس، یکی از موسسات ایمنی شبکه اینترنت که روز ۲۲ خرداد در گزارشی این سلاح سایبری را معرفی کرده است، می‌گوید هکرهای وابسته به حکومت روسیه به هدف گرفتن شبکه‌های انتقال برق در کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیز تمایل نشان داده‌اند.

به گفته موسسه دراگوس، این بدافزار قابلیت حمله به شبکه‌های برق‌رسانی در اروپا و آسیا را دارد و با «یک تغییر کوچک» می‌تواند در آمریکا نیز به کار گرفته شود. این بدافزار می‌تواند بخشی از شبکه انتقال برق را به مدت چند روز مختل کند.

موسسه دراگوس در گزارش خود می‌افزاید این بدافزار با تغییر مختصات قادر خواهد بود سایر زیرساخت‌های حساس از جمله شبکه‌های حمل‌ونقل محلی، شبکه آب‌رسانی و شبکه انتقال گاز را نیز هدف بگیرد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا روز ۲۲ خرداد تحت تاثیر کشف این موضوع به تمامی شرکت‌ها و ادارات مسئول مدیریت شبکه‌های زیرساختی کشور دستور داده که اقدامات و روش‌های ویژه حفظ امنیت را در این شبکه‌ها به اجرا بگذارند.

موسسه دراگوس اعلام کرد نام گروه هکرهایی که این بدافزار را ساخته‌اند «الکتروم» است و افزود کاملا مطمئن است که الکتروم از همان سیستم کامپیوتری استفاده می‌کند که هکرها در حمله خود به شبکه انتقال برق اوکراین از آن استفاده کرده‌اند.

رخنه در شبکه انتقال برق اوکراین و مختل کردن بخشی از آن که در دسامبر ۲۰۱۵ روی داد اولین مورد ثبت شده از این نوع حملات سایبری است.

پژوهشگران آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که حمله سایبری دسامبر ۲۰۱۵ که در نتیجه آن برق ۲۲۵ هزار خانه قطع شد توسط هکرهای حکومت روسیه انجام شد و گفته می‌شود گروهی به نام «سندورم» آن را انجام داده که با حکومت روسیه ارتباط دارد.

دراگوس در گزارش خود می‌افزاید سندورم و الکتروم هر دو ممکن است یک گروه باشند و یا دو گروه جداگانه باشند که هر دو در چارچوب یک سازمان فعالیت می‌کنند اما بررسی آثار به جا مانده از حملات آنها نشان می‌دهد که با یکدیگر مرتبطند.

آثار به جا مانده از حمله سایبری سال ۲۰۱۶ در اوکراین اولین بار توسط یک شرکت پژوهشی در اسلوواکی به نام «ایست» کشف شد که بخشی از اطلاعات خود را در اختیار موسسه دراگوس قرار داده است.

این بدافزار برای مختل کردن شبکه کامپیوتری سیستم‌های کنترل صنایع حساس طراحی و ساخته شده است و پس از به کارگیری بدافزار استاکس نت توسط آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به سیستم‌های کنترل صنایع هسته‌ای ایران خطرناک‌ترین تهدید محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG