لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

درگيری های شديد در پایتخت یمن؛ تلفات معترضان به ۵۶ نفر رسيد


پايتخت يمن روز سه شنبه شاهد درگيری های شديدی بود و در جريان پرتاب يک خمپاره به اردوگاه مخالفان علی عبدالله صالح، رييس جمهوری اين کشور، شمار تلفات خشونت های سه روز اخير يمن به ۵۶ نفر رسيد.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است که صدای تيراندازی های شديد در صنعا شنيده می شود و خشونت ها در اين کشور با درگيری ميان نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح و سربازانی که دست به نافرمانی زده اند وارد فاز تازه ای شده است.

شاهدان عينی به خبرگزاری رويترز گفته اند که پس از برگزاری نماز صبح در ساعت پنج بامداد حداقل سه خمپاره به سمت اردوگاه مخالفان در صنعا شليک شده است.

درگيری های شديد در پایتخت یمن
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:42 0:00


مانيا المطاری، از سازمان دهندگان اعتراض های مردم يمن، به اين خبرگزاری گفته است: «ما در حال همراهی معترضان پس از نماز صبح بوديم که ناگهان يک خمپاره در نزديکی محل برگزاری تظاهرات فرود آمد و بعضی از معترضان به زمين افتادند. سپس دومين خمپاره منفجر شد و من دو نفر را ديدم که شهيد شدند.»

از زمان آغاز اعتراض ها در يمن در ژانويه گذشته، بيش از ۴۰۰ نفر کشته شده اند و قدرت های بين المللی نگران وقوع جنگ داخلی در اين کشور هستند.

تئودور کراسيک، تحليلگر موسسه «اينگما» در دوبی می گويد که «يمن چهار سال پيش فاقد دولت بود و اکنون نيز دچار اين مشکل شده است.»

وی افزود که «اين بدترين سناريو در بدترين زمان برای امنيت جنوب شبه جزيره عربستان است.»

از زمان آغاز دور تازه درگيری ها در يمن در روز يکشنبه حدود ۵۶ نفر جان خود را از دست داده اند. معترضان يمنی خواستار پايان رياست جمهوری ۳۳ ساله علی عبدالله صالح بر اين کشور هستند.

نيروهای وفادار به صالح برای مقابله با تظاهرات مخالفان از سلاح های سنگين استفاده می کنند و تک تيراندازها نيز از روی پشت بام معترضان فعال را مورد هدف قرار می دهند.

نيروهای وفادار به ژنرال علی محسن که به صف معترضان پيوسته اند، روز دوشنبه با نيروهای دولتی درگير شدند ولی هنوز مشخص نيست که چه گروهی درگيری ها را آغاز کرد.

ژنرال محسن و نيروهای وفادار به او در ماه مارس و زمانی که در جريان يکی از سرکوب های معترضان ۵۲ نفر کشته شدند به صف مخالفان علی عبدالله صالح پيوستند.

يک شاهد نزديک به مخالفان به خبرگزاری رويترز گفته است که نيروهای گارد رياست جمهوری يمن با استقرار در يکی از کوه های اطراف صنعا روز سه شنبه اقدام به گلوله باران پايگاه نظامی ژنرال محسن در شهر کردند.
XS
SM
MD
LG