لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

روسیه خواستار دسترسی مراکز دیپلماتیک خود پیش از مذاکره با آمریکا شد


دمیتری پسکوف (راست)، سخنگوی کاخ کرملین همراه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه.
دمیتری پسکوف (راست)، سخنگوی کاخ کرملین همراه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه.

کرملین روز دوشنبه ۲۶ تیرماه از واشینگتن خواست تا پیش از هرگونه مذاکرات در سطح عالی برای بهبود روابط میان دو کشور، بدون قیدوشرط دسترسی روسیه به مراکز دیپلماتیکش را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسکو همچنان از اینکه واشینگتن این امکان را نداده است تا به دو مرکز دیپلماتیک خود در نیویورک و مریلند دسترسی داشته باشد خشمگین است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، دسامبر پارسال به دلیل دخالت روسیه در انتخابات آمریکا دسترسی مسکو به این دو مرکز را ممنوع کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، به خبرنگاران گفت: «شرط گذاشتن برای بازگشت مراکز دیپلماتیک‌مان را کاملاً غیرقابل قبول می‌دانیم، این مراکز باید بدون هیچ پیش‌شرط و بحثی بازگردانده شوند».

‌او این اظهارات را پیش از دیدار توماس شانون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، ابراز کرد که قرار است روز دوشنبه در واشینگتن صورت گیرد.

به گفته دیپلمات‌ها که خبرگزاری‌های روسی از آنها نقل قول کرده‌اند، موضوع مجتمع‌های دیپلماتیک روسیه از محورهای اصلی مذاکرات میان دو معاون وزیر خارجه خواهد بود.

گفت‌وگو بین شانون و ریابکوف برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود ولی طرف روسی آن را لغو کرد.

پسکوف می‌گوید وقتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای نخستین بار با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، در نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان دیدار کرد، این مسئله را «به صراحت» مطرح کرد.

او افزود: «ما همچنان امیدواریم که همکاران آمریکایی‌مان عقلانیت و اراده سیاسی از خود نشان دهند».

باراک اوباما در دسامبر سال گذشته همزمان با دستور بسته شدن مراکز دیپلماتیک روسیه، ۳۵ دیپلمات روسی را نیز به اتهام جاسوسی از آمریکا اخراج کرد.

آقای اوباما گفت که این اقدامات در واکنش به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر هک و دخالت روسیه در روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است. او تأکید کرد که از مراکز بسته شده روسیه در خاک آمریکا برای «مقاصد اطلاعاتی» استفاده می‌شد.

ولادیمیر پوتین در آن زمان از هرگونه تلافی خودداری کرد و گفت که منتظر می‌ماند تا ببیند دونالد ترامپ رییس‌جمهوری جدید چه رفتاری در پیش خواهد گرفت.

اما این امیدواری که آقای ترامپ با ورود به کاخ سفید به تعهدات دوران کارزار انتخاباتی‌اش مبنی بر بهبود مناسبات با روسیه جامه عمل بپوشاند با آغاز یکسری تحقیقات اف‌بی‌آی و کنگره آمریکا درباره ارتباط کمپین او با مقام‌های روسی رنگ باخت.

روسیه تهدید کرده است که سرانجام به اقدامات آمریکا واکنش نشان خواهد داد و یک خانه و یک مجتمع انباری مورد استفاده سفارت آمریکا در مسکو را پلمب می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هفته گذشته گفت:‌ «اگر واشینگن تصمیمی به حل‌وفصل این مسئله نداشته باشد، ما دست به اقدامات متقابل خواهیم زد».

ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز هفته پیش شکایت کرد که ایالات متحده همچنین از صدور ویزا برای آن دسته از دیپلمات‌هایی که قرار است جایگزین افراد اخراجی شوند خودداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG