لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

کابینه عربستان خواستار محدود کردن «رفتار تهاجمی ایران» شد


ملک سلمان پادشاه عربستان گفته که حمله به تاسیسات نفتی این کشور واجد یک «تنش خطرناک» است.
ملک سلمان پادشاه عربستان گفته که حمله به تاسیسات نفتی این کشور واجد یک «تنش خطرناک» است.

کابینه عربستان سعودی روز سه‌شنبه دوم مهر از جامعه جهانی خواست تا آنچه را که رفتار تهاجمی ایران و «اقدامات خرابکارانه» خواند، «محدود کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیات وزیران سعودی گفته است شواهد اولیه نشان می‌دهد ایران مسئول حمله روز ۲۳ شهریور به تاسیسات نفتی این کشور است.

سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز شامگاه دوشنبه ایران را مسئول این حمله دانستند.

در نتیجه این حمله که حوثی‌های یمن مسئولیت آن را به عهده گرفته‌اند ولی ریاض و واشینگتن ادعای این گروه را رد کرده‌اند، تولید نفت عربستان به نصف کاهش یافت.

تهران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان از ملک سلمان پادشاه این کشور نقل قول کرده که این حمله واجد یک «تنش خطرناک» است.

پیش از این، محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان گفته بود که «رژیم ایران در این حمله تروریستی دست داشته» و حمله به بزرگترین صادرکننده نفت در جهان «آزمایشی واقعی برای جهانیان» است تا با خرابکاران نظم جهانی مقابله کنند.

شاهزاده خالد بن بندر، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، نیز گفته بود این حمله «تقریبا به شکل قطعی» کار ایران بوده است ولی «ما بنا نداریم سریع واکنش نشان دهیم، چون آخرین چیزی که نیاز داریم درگیری بیشتر در منطقه است».

در یک اظهارنظر دیگر، عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گفته بود اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض اقدامات مناسبی در پاسخ به آن اتخاذ خواهد کرد.

عربستان سعودی اندکی پس از وقوع این حمله، از کارشناسان سازمان ملل و دیگر کارشناسان بین‌المللی دعوت کرد برای انجام تحقیقات در مورد حملات اخیر به تاسیسات نفتی، به آن کشور سفر کنند.

دولت عربستان همچنین روز ۲۷ شهریور بقایای «موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی» را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است به نمایش گذاشت.

به گفته ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

با وجود این، مقام‌های حکومت ایران می‌گویند سلاح‌های استفاده شده در این حمله متعلق به حوثی‌های یمن بوده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در این زمینه گفته است:‌ «سلاح‌های ارتش یمن توسط خودشان طراحی و ساخته می‌شود و منتسب نمودن آن به کشورهای دیگر، فرار به جلو است».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز ۲۷ شهریور گفت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی شواهد حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو به عربستان سعودی سفر کرده‌ است.

تاکنون گزارشی از نتایج بررسی‌های این سفر منتشر نشده است ولی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز اول مهرماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت ایران نتیجه‌گیری تحقیق سازمان‌ملل را نخواهد پذیرفت.

منابع: بی‌بی‌سی. رویترز، ایسنا، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ج
XS
SM
MD
LG