لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

سنای آمریکا به دنبال پرداخت غرامت به گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران


کميته روابط خارجی سنای آمريکا به طرح پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی رای مثبت داده است.
کميته روابط خارجی سنای آمريکا به طرح پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی رای مثبت داده است.

سنای آمريکا در تدارک تصويب لايحه‌ای است که بر اساس آن به ديپلمات‌های آمريکايی که در آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ايران به گروگان گرفته شدند، غرامت پرداخته می‌شود.

به گزارش نادر صدیقی، گزارشگر راديو فردا در واشينگتن، لايحه مشترک سناتورهای دو حزب جمهوريخواه و دمکرات پيش بينی کرده که به هر يک از ديپلمات‌های آمريکايی که ۴۴۴ روز در گروگان گروهی موسوم به «دانشجويان پیرو خط امام» بودند، حدود سه ميليون دلار غرامت پرداخته شود.

۳۵ سال از ماجرای گروگانگيری ديپلمات‌های سفارت آمريکا در ايران توسط انقلابيون اسلامی سپری می‌شود. از آن هنگام تاکنون بارها از لزوم پرداخت غرامت به اين گروگان‌ها سخن رفته و برخی از قانونگذاران آمريکايی هم تلاش‌های بی‌ثمری را انجام داده‌اند، ولی در دو سال اخير و بويژه در ماه‌های گذشته، کوشش برای تحقق اين امر از جانب جمهوريخواهان و اعضای دمکرات کنگره آمريکا بيشتر و جدی‌تر شده است.

سناتورهای آمريکايی هفته گذشته به طور مشترک بر سر فرمولی به توافق رسيدند که بر اساس آن به هر يک از گروگان‌ها، روزانه ۶۷۵۰ دلار غرامت پرداخت شود.

به اين ترتيب برای مدت زمان ۴۴۴ روزی که اعضای سفارت آمريکا در تهران در گروگان بودند، رقمی حدود سه ميليون دلار پرداخت خواهد شد.

بر اساس پيشنهادی که در سنای آمریکا در دست بررسی است، اين غرامت نه از طريق دولت ايران که از محل جريمه‌های بانک‌ها و شرکت‌های ناقض تحريم‌های جمهوری اسلامی تامين خواهد شد.

برخی از ۵۳ گروگان آمريکا در سفارت اين کشور در تهران، طی چندين سال اخير درگذشته‌اند که در اين موارد، غرامت به خانواده‌های آنان پرداخت خواهد شد.

پيشنهاد جديد پرداخت غرامت، تعديل شده پيشنهادی است که پيش از اين از جانب جانی آيزاکسون، سناتور جمهوريخواه ايالت جورجيا، ارائه شد و در آن مبلغ غرامت چهار ميليون دلار بود.

با اين حال سناتور آيزاکسون پشتيبانی کامل سناتورهای عضو کميته روابط خارجی سنا از پيشنهاد جديد را گامی مهم تلقی و اظهار اميدواری کرد که اصل پيشنهاد در صحن سنا نيز تصويب شود.

با توجه به رای مثبت تمامی اعضای کميته روابط خارجی سنای آمريکا احتمال تصويب اين پيشنهاد در صحن مجلس سنا نيز فراوان است.

XS
SM
MD
LG