لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

تقسیم شش میلیون دلار از دارایی ثریا اسفندیاری میان بنگاه‌های خیریه


ثریا اسفندیاری که از پدری ایرانی و مادری آلمانی‌ زاده شده، در سال ۱۳۲۹ همسر محمدرضا پهلوی شد.
ثریا اسفندیاری که از پدری ایرانی و مادری آلمانی‌ زاده شده، در سال ۱۳۲۹ همسر محمدرضا پهلوی شد.

یک دادگاه آلمانی حکم به پرداخت شش میلیون و ۱۰۰ هزار دلار از دارایی‌های ثریا اسفندیاری، دومین همسر محمدرضا شاه به سه بنگاه خیریه در فرانسه داد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۵ تیر گزارش داد که بر اساس رای دادگاه، این مبلغ باید به طور مساوی میان صلیب سرخ فرانسه، یک گروه مدافع حقوق حیوانات و یک سازمان حمایت از افراد از کار افتاده تقسیم شود.

ثریا اسفندیاری بختیاری که از پدری ایرانی و مادری آلمانی‌ زاده شده، در سال ۱۳۲۹ همسر محمدرضا پهلوی شد. وی در سال ۱۳۸۰ در سن ۶۹ سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس گذشت و در وصیتنامه خود که در سال ۱۹۹۱ تنظیم شده بود، چند موسسه خیریه و برادرش بیژن اسفندیاری را به عنوان وارث جواهرات و آپارتمان خود پس از مرگ تعیین کرد.

بیژن اسفندیاری که ساکن برلین بود، یک هفته بعد، در حالی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری ثریا به شهر پاریس مسافرت کرده بود، درگذشت و بعد از آن، د‌ها مدعی وراثت وی به دادگاه آلمان مراجعه کردند.

بیژن مانند خواهرش ثریا هیچ فرزند قانونی نداشت.

در همین زمینه سایت خبری «ولت آنلاین» آلمان دسامبر سال گذشته خبر داد که ۳۰ نفر از بستگان و آشنایان خانم اسفندیاری مدعی ارث وی شده‌اند. بر اساس این گزارش، دارایی‌های مالی ثریا احتمالا ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو باشد، اما وی املاکی نیز داشته است. هنوز هیچ گزارشی درباره میزان دقیق دارایی‌های وی منتشر نشده است.

دادگاه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرده است که مشخص نیست آیا برادر ثریا (بیژن) که هرگز ازدواج نکرده آیا فرزند غیرقانونی دارد یا نه.

در همین زمینه شخصی از شهر زیگبورگ آلمان که به دادگاه مراجعه کرده و مدعی شده بود فرزند بیژن است، بعد از نبش قبر بیژن در سال ۲۰۰۲ و آزمایش دی ان‌ای معلوم شد که این ادعا صحت ندارد.

دادگاه آلمان اعلام کرده است که چون ثریا در سال ۲۰۰۰ ملیت آلمانی را قبول کرده و تا روز مرگ همین ملیت را حفظ کرده، بایستی موضوع تقسیم میراث وی تحت قوانین آلمان انجام شود، قوانینی که ارجحیت را در مقایسه با فرزند غیرقانونی به بنگاههای خیریه می‌دهند.

این گزارش دقیقا نگفته است که دارایی‌های مالی و ملکی ثریا اسفندیاری دقیقا چه قدر بوده است.

در سال ۲۰۱۲ در حراج بخشی از جواهرات ثریا اسفندیاری در کریستی لندن، تنها یکی از انگشترهای الماس همسر سابق محمدرضا پهلوی حدود ۱۰۰ هزار یورو فروخته شد.

ثریا از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۶ ملکه ایران بود، اما به خاطر اینکه فرزندی به دنیا نیاورد، محمدرضا شاه از وی جدا شد. ثریا همان زمان ایران را ترک کرد و دیگر به کشور بازنگشت.

XS
SM
MD
LG