لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

فرود اضطراری فضانوردان به دلیل نقض فنی فضاپیمای «سایوز»


سازمان‌های فضایی روسیه و آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ مهر اعلام کردند که به دلیل بروز نقض فنی در تقویت کننده فضاپیمای سایوز، دو فضانورد سرنشین آن به فاصله کوتاهی پس از پرواز به سلامت در نواحی مرکزی قزاقستان فرود آمدند.

الکسی اوشینین، فضانورد روس، و نیک هیگ، فضانورد آمریکایی، که قرار بود با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی بروند به دلیل بروز نقض فنی مجبور شدند کپسول مخصوص سرنشینان را از فضاپیما جدا کرده و با فرود اضطراری به زمین بازگردند.

ناسا و روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه، اعلام کردند که حال هر دو فضانورد خوب است. کپسول آنها در ۲۰ کیلومتری شهر «جه‌زقازعان» واقع در مرکز قزاقستان فرود آمد که با پایگاه فضایی «بیک‌نور» محل پرتاب موشک حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

دمیتری روگوزین (راست) در حال گفت‌وگو با نیک هیگ، فضانورد آمریکایی
دمیتری روگوزین (راست) در حال گفت‌وگو با نیک هیگ، فضانورد آمریکایی

ناسا در بیانیه‌ای گفت: «واحدهای تجسس و امداد به محل فرود کپسول رسیده و گزارش می‌دهند که حال دو فضانورد خوب است و از کپسول خارج شده‌اند».

یک منبع مطلع در پایگاه فضایی بیک‌نور نیز گفت: «هر دو فضانورد سالم هستند. آنها فرود آمده‌اند و آنها را پیدا کرده‌ایم».

ناسا در بیانیه قبلی خود گفت فضانوردان مجبور شدند به روش بالستیک فرود بیایند و به همین دلیل زاویه فرود، شدیدتر از حالت فرود معمولی بوده است.

ناسا تصاویری از دو فضانورد هنگام انجام آزمایش‌های پزشکی و استراحت در شهر جه‌زقازعان منتشر کرده است. قرار است آنها به زودی به پایگاه بیک‌نور و از آنجا به مرکز آموزش فضایی گاگارین در حومه مسکو منتقل شوند.

دمیتری روگوزین، رئیس روسکاسموس، گفت که دستور داده یک کمیسیون تحقیق برای بررسی دلایل بروز نقض فنی تشکیل شود و یوری بوریسف، معاون نخست‌وزیر روسیه، نیز اعلام کرد تا زمان پایان تحقیقات سفرهای فضایی با سرنشین متوقف خواهد شد.

خبرگزاری روسی اینترفکس از قول آقای بوریسف گزارش داد که ۱۲۳ ثانیه پس از پرواز سایوز از پایگاه بیک‌نور، به دلیل بروز نقض فنی کپسول حامل فضانوردان به طور اتوماتیک از تقویت کننده فضاپیما جدا شد.

به گفته او، نقض فنی همزمان با مرحله اول و دوم کار تقویت‌کننده موشک روی داده است.

تصاویر داخل کپسول نشان می‌دهد که فضانوردان هنگام بروز نقض فنی به شدت تکان می‌خوردند.

جیم بریدنستاین از مسئولین ناسا گفت در مورد دلایل بروز این حادثه تحقیقات کاملی صورت خواهد گرفت.

مناسبات واشینگتن و مسکو به دلیل جنگ اوکراین و سوریه، ادعاهای مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و موضوعات دیگر به نازلترین سطح از پایان جنگ سرد رسیده ولی دو کشور به همکاری خود در زمینه فضایی ادامه داده‌اند.

فرود اضطراری فضانوردان به دلیل نقض فنی فضاپیمای «سایوز»
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00

از سال ۲۰۱۱ که ناوگان فضایی آمریکا به فعالیت خود خاتمه داد فضاپیماهای روسی سایوز تنها وسیله انتقال فضانوردان به پایگاه فضایی بین‌المللی هستند.

گفته می‌شود که بروز نقض فنی روز پنجشنبه در تقویت‌کننده موشک، اولین مورد از فرود اضطراری فضاپیماهای سایوز از سال ۱۹۷۵ تاکنون است.

در آن سال یک فضاپیمای سایوز هنگام بازگشت به زمین به دلیل جدا نشدن بخش‌های مختلف آن مجبور به فرود اضطراری شد اما به فضانوردان آسیبی نرسید.

در سال ۱۹۸۳ نیز یک فضاپیمای سایوز در سکوی پرتاب منفجر شد ولی دو فضانورد قبل از انفجار از فضاپیما خارج شده و آسیب ندیدند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG