لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

تیلرسون: در صورت توقف آزمایش‌‌های موشکی آمریکا آماده مذاکره با کره شمالی است


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده.

وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۶ مرداد درهای مذاکره با کره شمالی را باز گذاشت و گفت اگر پیونگ‌یانگ به آزمایش‌های اخیر موشکی‌اش پایان دهد، آمریکا آماده گفت‌وگو با این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات رکس تیلرسون که در یک نشست منطقه‌ای در مانیل، پایتخت فیلیپین، بیان شد آخرین تلاش آمریکا برای کنترل برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی است.

شورای امنیت سازمان ملل به دنبال دو آزمایش موشکی بالیستیک قاره‌پیما در ماه ژوئیه از سوی کره شمالی روز شنبه شدید‌ترین دور تحریم‌ها تاکنون علیه پیونگ یانگ را به تصویب رساند. قطعنامه جدید تحریم‌ها از سوی واشینگتن پیشنهاد شده بود.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه موضع مصالحه‌جویانه‌تری اتخاذ کرد.

او به خبرنگاران گفت: «هر زمان که اوضاع به حالت عادی برگشت، آن وقت می‌نشینیم و گفت‌وگویی درباره آینده کره شمالی خواهیم داشت به گونه‌ای که از لحاظ اقتصادی احساس امنیت و پیشرفت پیدا کنند».

آقای تیلرسون افزود: «بهترین علامتی که کره شمالی می‌تواند به ما بدهد این است که برای انجام مذاکره، آزمایش‌های موشکی را متوقف کنند».

او تأکید کرد که «سایر ابزارهای ارتباطی» به روی پیونگ‌یانگ باز هستند.

کره شمالی هنوز واکنشی به اظهارات وزیر خارجه آمریکا نشان نداده است ولی این کشور در بیانیه‌ای تند به تحریم‌های جدید شورای امنیت واکنش نشان داد و گفت تا زمانی که از سوی ایالات متحده آمریکا تهدید شود مذاکره نخواهد کرد.

این کشور می‌گوید در صورتی که مورد حمله قرار گیرد، آماده است «درسی سخت» به آمریکا بدهد.

تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به اتفاق آراء تصویب شد تا به این کشور برای پایان دادن به برنامه هسته‌ایش فشار وارد شود. این تحریم‌ها می‌تواند گلوی اقتصاد کره شمالی را بیشتر تحت فشار قرار دهد و درآمد ناشی از صادرات سه میلیارد دلاری سالانه آن را به یک سوم تقلیل دهد.

دور جدید تحریم‌های کره شمالی، این کشور را از صادرات زغال سنگ، آهن، سنگ آهن، سرب، خاک سرب و غذاهای دریایی منع کرده است. همچنین کشور‌ها منع شده‌اند از اینکه شمار کارگران کره شمالی را در خاک خود افزایش دهند و تشکیل هرگونه شرکت مشترک با کره شمالی یا سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌های مشترک با این کشور ممنوع شده است.

ایالات متحده از زمان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ همچنان در حالت جنگ با کره شمالی به سر می‌برد. این جنگ به نظامی شدن مرز دو کره انجامید.

تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای اعمال فشار بر کره شمالی به منظور دست کشیدن از بلندپروازی‌های هسته‌ای و موشکی‌اش تاکنون نتیجه چندانی در برنداشته است، و پیونگ‌یانگ تنها به آزمایش‌های خود افزوده و ماه گذشته نیز دو آزمایش موشکی بالیستیک قاره‌پیما انجام داد.

وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت توقف آزمایش‌های موشکی کره شمالی که همسایگان آن یعنی کره جنوبی و ژاپن را نگران کرده است، نخستین گام برای انجام گفت‌وگوست.

او افزود که واشینگتن زمان مشخصی را برای متوقف کردن آزمایش‌های موشکی کره شمالی تعیین نکرده است.

تیلرسون گفت که حمایت چین و روسیه از قطعنامه تحریمی علیه پیونگ یانگ پیام قاطعی را به کره شمالی درباره آنچه می‌تواند انتظار داشته باشد می‌فرستد.

در همین حال، لیندسی والترز، از سخنگویان کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ به مدت یک ساعت با رکس تیلرسون و جیمز متیس وزیر دفاع، در مورد کره شمالی گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

گزارشی از جزئیات این مذاکرات هنوز منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG