لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

دونالد ترامپ و سناتور باب کورکر وارد جنگ لفظی شدید شدند


سناتور باب کورکر (راست) و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا.
سناتور باب کورکر (راست) و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا.

در جنگ لفظی شدیدی که از طریق پیام‌های توئیتر آغاز شده است، رییس‌جمهوری آمریکا گفته است که سناتور باب کورکر حتی نمی‌تواند به عنوان «مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد»، و در مقابل آقای کورکر پاسخ داده که دونالد ترامپ «واقعا فردی ناصادق است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جنگ لفظی شدید در آستانه ملاقات ناهار رییس‌جمهوری با سناتورهای جمهوریخواه و درست در زمانی اتفاق می‌افتد که کنگره قرار است روی بررسی اصلاحات اساسی در قوانین مالیات تمرکز کند.

سناتور باب کورکر که از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ است صبح روز سه‌شنبه دوم آبان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت پس از آنکه دونالد ترامپ با یکی از طرح‌های اصلی جمهوریخواهان در مورد بازنشستگی مخالفت کرد اکنون این کنگره است که باید مسیر اصلاحات قوانین مالیاتی را تعیین کند.

در پاسخ به این سئوال که آیا دونالد ترامپ باید به طور کلی از مداخله در این زمینه پرهیز کند سناتور کورکر گفت: «به نظرم این بهترین راه برای موفقیت ماست».

دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری واکنشی خشمگینانه به این اظهارات نشان داد و نوشت: «باب کورکر که به پرزیدنت اوباما در توافق بد هسته‌ای با ایران کمک کرد و در ایالت تنسی حتی به عنوان مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نمی‌توانست انتخاب شود اکنون با طرح کاهش مالیات مقابله می‌کند».

در ادبیات سیاسی آمریکا «مسئول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد» اصطلاحی است برای اشاره به دون‌پایه‌ترین سطح و درجه برای سیاستمداران.

باب کورکر نیز در مقابل در پیامی نوشت: «همان اطلاعات نادرست از سوی یک پریدنت کاملا ناصادق».

باب کورکر، رییس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا، در گذشته کاخ سفید را یک «مهد کودک بزرگسالان» توصیف کرده و هشدار داده بود که دونالد ترامپ ممکن است آمریکا را به سوی جنگ جهانی سوم سوق دهد.

با این همه دولت دونالد ترامپ و جمهوریخواهان در کنگره مصمم هستند که امسال قانون جدید مالیات را تصویب کنند و همه طرف‌ها معتقدند که می‌توانند در مورد این هدف متحد شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید قبل از ملاقات ناهار رییس‌جمهوری با سناتورهای جمهوریخواه، جان مک کین سناتور ارشد جمهوریخواه روز دوشنبه بدون نام بردن از دونالد ترامپ خیلی صریح از دونالد ترامپ به خاطر نرفتن به جنگ ویتنام به بهانه مشکلات پزشکی انتقاد کرد.

در ماه اوت نیز دونالد ترامپ بارها به سناتور میچ مک‌کانل رییس جمهوریخواه مجلس سنا به خاطر عدم موفقیت در تصویب طرح‌های مربوط به جایگزینی بیمه‌های عمومی اوباما حمله کرده بود.

جان تون سومین عضو ارشد جمهوریخواهان در مجلس سنا گفت امیدوار است «آقای ترامپ نشان دهد که طرفدار همکاری سازنده‌ای است که بتواند به رسیدن به اهداف مشترک کمک کند».

او افزود: «با توجه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره که در سال آینده برگزار خواهد شد به نظرم مهمترین موضوع که باید در مورد آن صحبت کرد به دست آوردن نتایج خوب در انتخابات است. و اگر رییس‌جمهوری چنین پیامی بدهد حتما سناتورهای جمهوریخواه به خوبی از آن استقبال خواهند کرد».

طبق طرح اصلاح قوانین مالیاتی که توسط دونالد ترامپ و رهبران حزب جمهوریخواه در کنگره تنظیم شده است مالیات شرکت‌های بزرگ اقتصادی و به طور بالقوه مالیات شهروندان کاهش خواهد یافت. تعداد ردیف‌های مالیاتی از هفت به سه و یا چهار مورد کاهش خواهد یافت و مالیات بر مستغلات از محل ارثیه تا مرز یک میلیون دلار حذف می‌شود.

اما جزییات مهم این طرح مالیاتی و به خصوص تنظیم سقف درآمدها متناسب با ردیف‌های مالیاتی پیش‌بینی شده هنوز مشخص نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG