لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

دونالد ترامپ: در صورت درگیری، مراقب میراث فرهنگی ایران خواهیم بود


دونالد ترامپ می‌گوید که خروج آمریکا از عراق «بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای بغداد بیفتد».
دونالد ترامپ می‌گوید که خروج آمریکا از عراق «بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای بغداد بیفتد».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ دی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در یک جنگ احتمالی با تهران، نقاط فرهنگی ایران را هدف قرار می‌گیرد، گفت که «از قوانین در این زمینه پیروی خواهد کرد».

دونالد ترامپ که در کاخ سفید همراه با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، اظهار داشت: ایران «به خودش اجازه داده است که هرچیزی که ما داریم را منفجر کند و هیچ چیزی باعث نشده که متوقف شوند. آنها مردم ما را می‌کشند، مردم ما را منفجر می‌کنند و بعد ما ناچاریم که در ارتباط با نهادهای فرهنگی‌شان بسیار مهربان باشیم. ولی من همراهی می‌کنم».

او گفت: «ما بر اساس قوانین مختلف، بسیار مراقب میراث فرهنگی آنها خواهیم بود».

آقای ترامپ تصریح کرد که از قوانین در این زمینه پیروی خواهد کرد.

اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن بیان می شود که تنش بین تهران و واشینگتن پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله پهپادی روز ۱۳ دی ارتش ایالات متحده به اوج خود رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که «انتقامی سخت» خواهند گرفت و آقای ترامپ هم در مقابل واکنش نشان داد که ۵۲ نقطه از جمله مراکز فرهنگی مهم ایران بمباران خواهد شد.

تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت به گونه‌ای که از آن به «جنایت جنگی» تعبیر شد. مقام‌های آمریکایی از جمله مایک پومپئو و مارک اسپر، وزیران خارجه و دفاع، در چند روز اخیر سعی کردند که اظهارات آقای ترامپ را تلطیف کنند.

این دو مقام اعلام کرده‌اند که ایالات متحده در صورت درگیر شدن در جنگی، به قوانین بین‌المللی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی پایبند خواهد بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از اظهاراتش، هشدار داد اگر ایران «کاری انجام دهد که نباید انجام دهد، عواقب آن را خواهد دید و بسیار هم شدید خواهد بود».

وی به مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای خارجی از این کشور هم اشاره کرد و عقب‌نشینی نظامیان ایالات متحده از عراق در این مقطع را «بدترین اتفاق» دانست.

آقای ترامپ گفت: «ما خواهان این هستیم که از برخی نقاط خارج شویم، ولی الان وقت آن نیست. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای عراق بیفتد».

رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر تهدید کرده بود در صورت اصرار عراق به خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور، شدیدترین تحریم‌ها را علیه بغداد اعمال خواهد کرد، در اظهارات روز سه‌شنبه‌اش گفت این تحریم‌ها در صورتی وضع می‌شود که عراق محترمانه با آمریکا رفتار نکند.

پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه، دو روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، از دولت این کشور خواست تا نیروهای نظامی خارجی را اخراج کند. نمایندگان کرد و سنی در نشست پارلمان شرکت نکردند ولی تعداد نمایندگان شیعه برای ارائه یک قطعنامه و تصویب آن کفایت کرد.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا گفته که سیاست ما درباره حضور در عراق تغییر نکرده و از این کشور خارج نمی‌شویم.

وی افزود که هنوز هیچ درخواستی از دولت عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دریافت نکرده است.

XS
SM
MD
LG