لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

هشدار ترامپ: اگر ایران دست به کاری بزند به شدت صدمه خواهد دید


دونالد ترامپ در جریان دیدار خود با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در کاخ سفید.
دونالد ترامپ در جریان دیدار خود با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در کاخ سفید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اگر ایران دست به کاری بزند و اتفاقی رخ دهد گرفتاری بزرگی برای این کشور پیش خواهد آمد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در جریان دیدار خود با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در کاخ سفید در برابر پرسش خبرنگاران پیرامون احتمال حمله به ایران گفت: «داستان‌هایی درباره ایران می‌شنوم. اگر آنها دست به اقدامی بزنند، اشتباه خیلی بدی خواهد بود. به شدت صدمه خواهند دید. آنها خوشحال نخواهند شد. خودتان حدس بزنید. آنها می‌دانند من چه می‌گویم».

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که امارات متحده عربی اعلام کرد چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته‌است.

ساعاتی پیش از تایید این وقایع، خبرگزاری‌های ایران به نقل از شبکه عرب‌زبان «المیادین» که نزدیک به جمهوری اسلامی است، گزارش داده بودند که «انفجارهایی در هفت تا ده نفتکش در بندر فجیره رخ داده‌ است».

روز دوشنبه نیز خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، اعلام کرد که دو نفتکش سعودی نیز در «منطقه ویژه تجاری امارات متحده عربی» هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در مورد گزارش‌ها از «عملیات خرابکارانه» در چند کشتی تجاری در امارات ابراز تاسف کرده و خواستار «روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه» شده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس، هر چند جزئیات حمله خرابکارانه مورد نظر امارات همچنان ناروشن باقی مانده، اما کشتیرانی در منطقه‌ای که بخش قابل‌توجهی از انرژی جهانی از مسیر آن عبور می‌کند، با مخاطرات بالقوه‌ای مواجه شده است.

همزمان با این تحولات، اعلام شد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه «جزئیات تهدیدات ایران» را در اختیار مقام‌های پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های وزارت خارجه آمریکا این خبر را اعلام کردند. اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته اعلام کردند که به خاطر دریافت اطلاعاتی در مورد تهدیدهای جدید از سوی ایران، موعد اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکن به خلیج‌فارس را جلو انداخته‌اند و چند فروند بمب‌افکن بی- ۵۲ نیز به منطقه فرستاده‌اند.

این مقام‌ها اشاره‌ای به نوع تهدیدات ایران نکرده‌اند ولی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی اختصاصی از پنتاگون خبر داد که «جابه‌جایی» موشک‌های کوتاه‌برد ایران از جمله دلایل فرستادن تجهیزات نظامی آمریکا به خلیج فارس بوده است.

در همین حال، برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به سفر آقای پومپئو به بروکسل گفت: «ایران تهدیداتش را افزایش داده و به نظر می‌رسد که این دیدار قبل از رفتن به سوچی به موقع بوده است».

وزیر خارجه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به بندر سوچی سفر و درباره تحولات منطقه خاورمیانه با آنها مذاکره کند.

آقای هوک گفت: «وزیر خارجه بنا دارد تا برخی جزئیات پشت صحنه‌ی آنچه که به طور علنی گفته‌ایم را بازگو کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG