لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

سخنگوی القاعده و داماد اسامه بن لادن به حبس ابد محکوم شد


سلیمان ابوغیث، نفر اول از سمت چپ.
سلیمان ابوغیث، نفر اول از سمت چپ.

سلیمان ابوغیث، داماد اسامه بن لادن و سخنگوی گروه القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دو قلو در نیویورک، از سوی دادگاهی در آمریکا به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکم ابوغیث روز سه شنبه اول مهر توسط لویس کاپلان قاضی دادگاه فدرال آمریکا صادر شد.

قاضی کاپلان گفته که او ندیده است این متهم ۴۸ ساله «ابدا احساس ندامت» کند.

وی خطاب به متهم گفت: «تو هنوز به تهدیدات خودت ادامه می‌دهی، شما آقا، بر اساس ارزیابی من هنوز هم می‌خواهی که هر کاری بکنی تا بتوانی هدف القاعده را برای کشتن شهروندان آمریکایی اجرا کنی».

سلیمان ابوغیث بلندپایه‌ترین چهره عضو گروه القاعده است که از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در دادگاه‌های آمریکا محاکمه شده است.

این امام سنی کویتی بعد از سال ۲۰۰۱ با انتشار نوارهای ویدیویی، به سخنگوی القاعده تبدیل شد اگرچه خود در دادگاه گفته بود که وی تنها یک شخصیت مذهبی بوده است.

وکیل مدافع وی از قاضی درخواست کرده بود که حکم ۱۵ سال زندان به او داده شود، اما قاضی حکم به حبس ابد سلیمان ابوغیث داد.

ابوغیث سال گذشته در اردن دستگیر و به آمریکا تحویل داده شد. وی فروردین امسال متهم شد که ساعاتی بعد از حمله ۱۱ سپتامبر در نوار ویدیویی که کنار اسامه بن لادن نشسته و ضبط کرده است، مسلمانان را دعوت به حملات انتحاری مانند آنچه که در آمریکا انجام شد، کرده است.

وی در نوار ویدیویی که یک ماه بعد از این حادثه منتشر کرد، گفت که «طوفان هواپیما‌ها متوقف نخواهد شد». اشاره وی به چهار هواپیمای غیر نظامی است که با برنامه ریزی ۱۹ نفر در آمریکا ربوده شد و هواپیما‌ها را به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی و ساختمان پنتاگون در ایالت ویرجنیای آمریکا زدند.

در نوار دیگری، وی در کنار بن لادن و دو مقام ارشد القاعده نشسته بود که در حال توجیه حملات هستند، با این حال ابوغیث می‌گوید که نقش وی تنها به عنوان مبلغ مذهبی بوده که مسلمانان را به مبارزه علیه ظلم دعوت می‌کرد.

وی که چند سال بعد از حمله به برج های دوقلو با دختر بن لادن ازدواج کرده بود، ادعا کرد که ساعاتی پس از حملات ۱۱ سپتامبر، اسامه بن‌ لادن را درون غاری در افغانستان دیده است و رهبر القاعده به او گفته که «ما این حملات را ترتیب دادیم».

آقای ابوغیث می‌گوید از طریق گزارش‌های خبری از حملات ۱۱ سپتامبر آگاه شده است.

با این حال دادستان های آمریکا گفته‌اند وی تروریستی است که در نوار ویدیویی که ۱۲ سپتامبر در کنار بن لادن ضبط کرده نشسته و از کشته شدن نزدیک به ۳۰۰۰ بی‌گناه تجلیل می‌کند.

اما ابوغیث می‌گوید که به دعوت بن لادن به آنجا رفته بود، نه برای تبریک به مناسبت کشته شدن قربانیان ۱۱ سپتامبر.

مدت کوتاهی پس از حملات ۱۱ سپتامبر٬ حکومت طالبان در افغانستان توسط آمریکا و متحدانش ساقط شد. نیروهای آمریکایی همچنین در ماه مه سال ۲۰۱۱ اسامه بن‌ لادن‌ را در مخفیگاهش در پاکستان کشتند.

XS
SM
MD
LG