لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

کرونا؛ حواله‌های مالی توسط کارگران مهاجر «۲۰ درصد کاهش می‌یابد»


مهاجران ماسک‌پوش مقابل اداره کنترل مهاجرت روسیه صف بسته‌اند تا مجوز اقامت‌شان در این کشور را تمدید کنند.
مهاجران ماسک‌پوش مقابل اداره کنترل مهاجرت روسیه صف بسته‌اند تا مجوز اقامت‌شان در این کشور را تمدید کنند.

بانک جهانی گزارش داده است که شیوع کرونا در جهان احتمالا به افت ۱۹.۷ درصدی ارسال وجوه مالی توسط نیروهای کار مهاجر به خانواده‌های خود منجر شود.

بر اساس این گزارش، امسال نیروهای کار مهاجر احتمالا ۴۴۵ میلیارد دلار به خانواده‌های خود در کشورهایشان ارسال کنند.

هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند و نیروهای کار مهاجر نیز با مشکل بیکاری، کاهش ساعات کاری و دستمزد مواجه شده‌اند. این افراد عمدتا از کشورهای کم درآمد به امید اشتغال و دستمزد بالا مهاجرت کرده و برای خانواده‌های خود در کشورهایشان پول می‌فرستند.

انتظار می‌رود حواله پول توسط مهاجرین از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی ۲۷.۵ درصد، از آسیای جنوبی ۲۲.۱ درصد و از خاورمیانه ۱۹.۶ درصد کاهش یابد.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۶۰ میلیون نفر نیروی کار مهاجر در کشورهای مختلف مشغول کار بوده‌اند که ۶۸ درصد آنها به کشورهایی که در آنها دستمزدهای بالایی پرداخت می‌شود، مهاجرت کرده‌اند.

در کشورهای ثروتمند، نیروهای کار مهاجران، سهمی حدود ۱۸ درصدی در کل نیروهای کار دارند.

پارسال نیروهای کار مهاجر ۵۵۴ میلیارد دلار برای خانواده‌های خود در کشورهایشان فرستاده بودند که اوکراینی‌ها با ۱۶ میلیارد دلار، بیشترین سهم را از حواله‌‌ها داشتند.

همچنین خیل عظیمی از شهروندان کشورهای فقیر آسیای مرکزی مانند تاجیکستان در روسیه کار می‌کنند و اقتصاد روسیه نیز به‌دلیل شیوع کرونا و افت قیمت نفت به شدت آسیب دیده است.

این گزارش می‌افزاید در حالی که انتظار می‌رود جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی در سال جاری ۳۵ درصد افت داشته باشد، باز هم ارسال حواله‌های مالی توسط نیروی کار مهاجر به کشورهایشان بسیار مهم و ضروری است.

بانک جهانی می‌گوید انتظار می‌رود ارسال حواله‌های مالی توسط نیروی کار در سال آینده مقداری افزایش یافته و به ۴۷۰ میلیارد دلار برسد، اما هنوز هم بسیار کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

منابع: بانک جهانی، سازمان جهانی کار/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG