لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

پایتخت استرالیا، بهترين شهر برای زندگی


در تازه‌ترین فهرست از بهترين مکان‌ها برای زندگی که از سوی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه منتشر شده، کانبرا در استراليا در صدر بهترين شهرها برای زندگی قرار دارد.

اين گزارش که روز ۱۴ مهرماه منتشر شده، ۳۶۲ ناحيه در ميان ۳۴ کشور عضو اين سازمان را بررسی کرده و بر اساس شاخص‌های مورد نظر، بهترين مکان‌ها برای زندگی را معرفی کرده است.

اين گزارش می‌گويد ۹ شاخص برای زندگی سالم از جمله درآمد، آموزش، شغل، امنيت، بهداشت، دسترسی به خدمات، مشارکت مدنی، صاحبخانه بودن و محيط زيست در اين بررسی مد نظر قرار گرفته است.

پنج شهر استراليا از جمله سيدنی و ملبورن و پرت در ميان ۱۰ منطقه اول اين فهرست قرار گرفته‌اند.

ايالت‌هايی چون نيوهمپشر و مينه‌سوتا در ایالات متحده و دو منطقه در کشور نروژ هم در ميان ۱۰ منطقه اول قرار دارند.

در پايين اين جدول، مناطقی از مکزيک، ترکيه، مجارستان، لهستان، اسلوواکی در ميان دشوارترين مناطق برای زندگی معرفی شده‌اند.

انتشار اين گزارش با واکنش رسانه‌ها هم همراه شد. شماری از رسانه‌های استراليايی از اين فهرست استقبال کرده و برخی ديگر از رسانه‌ها به انتخاب کانبرا در صدر اين فهرست اعتراض کرده‌اند.

برخی از مقامات شهری کانبرا گفته‌اند انتشار اين فهرست قدم مثبتی است، چرا که به مردم يادآوری می‌کند از چه خدماتی برخوردارند و می‌توانند شرايط خود را با ديگر مناطق جهان مقايسه کنند.

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه – OECD - با هدف بررسی شاخص‌های رشد و توسعه در کشورهای عضو در سال ۱۹۶۰ و با حضور ۱۸ کشور پايه‌گذاری شد.

اين سازمان در حال حاضر ۳۴ عضور دارد. کشورهايی چون بريتانيا، آمريکا، ژاپن، اسرائيل، استونی، فنلاند، شيلی، يونان، سوئیس، ترکيه، سوئد، جمهوری چک، کانادا، مجارستان، ايرلند، کره و اسپانيا از اعضای اين سازمان هستند.

کشورهايی چون برزيل، چين، هند، اندونزی، آفريقای جنوبی و روسيه هم با اين سازمان همکاری کرده، اما در ميان اعضای اين سازمان حضور ندارند.

XS
SM
MD
LG