لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

تصاویر آیت الله خامنه ای، ابزار جدید تبلیغات ایران در عراق


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از بغداد می نویسد که پس از سال ها رشد نفوذ ایران در سیاست و جامعه عراق، علائم جدیدی از حضور جمهوری اسلامی در سطح خیابانهای شهرهای عراق دیده می شود. هزاران پوستر (بیلبورد) بزرگ منقش به عکسهای آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در معرض دید مردمی گذاشته شده که هشت سال متوالی درگیر جنگی خونین با ایران بودند.

این کارزار بزرگ تبلیغاتی ایران باری دیگر این تردیدها را مطرح کرده که حکومت تحت کنترل شیعیان در عراق واقعا مستقل است و اکنون که نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کرده اند این نظام سیاسی نوپا تا چه حد می تواند در برابر اعمال نفوذهای ایران مقاومت کند.

پوسترهای منقش به تصاویر آیت الله خامنه ای اولین بار در ماه اوت حداقل در شش محله شیعه نشین بغداد و شهرهای شیعیان در جنوب عراق پدیدار شدند. بهانه نصب آنها روز قدس بود؛ روزی که از سال های آغازین روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران به عنوان روز حمایت از فلسطینیان برگزار می شود. ولی از آن زمان تاکنون این پوسترها به شکل مرموزی هنوز هم برجای خود باقی مانده اند.

یک شهروند شیعه بغداد می گوید:« وقتی این پوسترهای را می بینم احساس می کنم در تهران هستم و نه در بغداد. حکومت باید این پوسترها را که باعث ناراحتی و خشم ما می شوند جمع آوری کند.»

یک مقام ارشد در بغداد می گوید که کارگران شهرداری می ترسند که در صورت پایین آوردن این پوسترها توسط گروه های شبه نظامی وابسته به ایران مجازات شوند. خود این مقام نیز به خاطر حساسیت مسئله ترجیح داد که نامش در گزارش قید نشود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که یکی از همین گروه های شبه نظامی شیعه وفادار به ایران به «اصحاب الحق» حتی افتخار می کند که مبتکر این کارزار تبلیغاتی بوده است. شیخ علی الزیدی یکی از مقامات ارشد این گروه می گوید که آنها حدود بیست هزار پوستر آیت الله خامنه ای را در سطح عراق توزیع کرده اند. وی مدعی است که آیت الله خامنه ای در سراسر جهان مجبوب است و به خصوص در کشو رعراق بسیاری او را رهبر سیاسی و مذهبی خود می دانند.

گروه شبه نظامی «اصحاب الحق» از جمله گروه هایی بود که به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق حمله می کرد. در هفته های اخیر به عنوان بخشی از اعتراضات علیه فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام این گروه تهدید کرد که اهداف آمریکایی در عراق را مورد حمله قرار خواهد داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، مقامات امنیتی عراق و آمریکا ارزیابی می کنند که حکومت ایران هر ماه «حدود پنج میلیون دلار» پول نقد و اسلحه برای شبه نظامیان شیعه ارسال می کند. منابع امنیتی می گویند احتمالا اعضای این گروه کمتر از هزار نفر است و رهبران آن در ایران زندگی می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که حکومت ایران با ارسال پولهای کلان و اسلحه و دادن آموزش های نظامی حداقل از سه گروه شبه نظامی شیعیان تندرو در عراق حمایت میکند. در سال های اخیر حجم تجارت و معاملات اقتصادی بین دو کشور به چندین میلیارد دلار رسیده و حداقل دو مورد از بانک های ایرانی که در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارند، در شهرهای عراق شعبه دارند.

پیوند و ارتباط های مذهبی بین دو کشور نیز در حال احیا و رشد بوده و روزانه هزاران نفر از شهروندان ایرانی برای زیارت اماکن مقدس شیعیان به عراق می آیند. در شهرهایی مثل نجف، ریال ایران به اندازه دینار عراقی رایج است و مکالمه به زبان فارسی را در هر گوشه و کنار شهر می توان شنید.

کارزار مربوط به نصب پوسترهای آیت الله خامنه ای ممکن است بخشی از تلاش های جناحی از شیعیان برای برقرار کردن سلسله مراتب و سیستم رهبری مذهبی – سیاسی نظیر مدل ایران باشد. گفته می شود که حکومت ایران سخت در تلاش است که به عنوان جانشین آیت الله علی سیستانی رهبر سالخورده شیعیان عراق، آیت الله هاشمی شاهرودی را تقویت کند. وی از آغاز انقلاب، جزو کادرهای اصلی حکومت روحانی ایران و سال ها نیز رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

اما آیت الله علی سیستانی با نقش مستقیم و رسمی روحانیت در قدرت سیاسی مخالف است. در عین حال کردها و سنی های عراق نیز به شدت با دخالت روحانیون و به خصوص قدرت گیری روحانیون شیعه مخالف اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان یادآوری می کند که علی الدباغ، سخنگوی دولت مرکزی عراق کارزار مربوط به نصب پوسترهای آیت الله خامنه ای را محکوم کرده و می گوید که چنین اقدامی می تواند بی ثباتی و جو خصومت فعلی در صحنه سیاسی کشور را تشدید کند. وی افزود که دولت مرکزی قدرت کافی برای برچیدن آنها را ندارد.

سیاستمداران سنی این اقدامات را نشانه آشکاری از تلاش ایران برای گسترش نفوذ در عراق می دانند. برخی از شهروندان سنی عراق نیز می گویند پدیده هایی نظیر این نشان می دهد که حکومت فعلی عراق به بازیچه دست ایران بدل شده است. یکی از این شهروندان می گوید در گذشته تمام در و دیوار و میادین شهرهای عراق پر از پوسترهای دیکتاتور عراق (صدام حسین) بود و حالا پوسترهای دیکتاتور ایران (آیت الله علی خامنه ای) جای آن را گرفته اند.
XS
SM
MD
LG