لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

اوباما: تعييرات آب و هوای تهديدی رو به رشد و اضطراری است


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در نشست روز سه شنبه، یکم مهرماه سازمان ملل متحد گفت که برای مقابله با مشکل تغييرات جوی کره زمين، آلودگی بايد محدود شود.

شبکه تلویزیونی « سی‌ان‌ان» در گزارشی نوشته آقای اوباما در اين سخنرانی چين را مورد خطاب قرار داد و گفت پرجمعيت ترين کشور دنيا با سريع ترين نرخ رشد در توليد آلودکننده های کربنی، بايد به ايالات متحده ملحق شده و با هدايت کشورهای ديگر اين آلودگی را کاهش دهند.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به ریاست باراک اوباما برگزار شد. تغييرات جوی کره زمين يکی از موضوعات مهم مورد بحث در اين نشست بود.

اين رويداد برای رييس جمهوری آمريکا فرصت مناسبی است تا مباحث را از موضوعاتی نظير خطر گروه «داعش»، بيماری ابولا و ساير مسايل امنيت ملی به سمت موضوعی ببرد که به موفقيت آن اعتماد بيشتری دارد.

در اين سخنرانی که ساعاتی پس از دستور حمله به سوريه ايراد شد، آقای اوباما گفت که «خطرات رو به رشد و اضطراری ناشی از تغييرات آب و هوايی کره زمين در نهايت بيش از هر عامل ديگری موازنه را در قرن حاضر تعيين خواهد کرد.»

رييس جمهوری آمريکا اشاره کرد که به‌دست آوردن اجماع گسترده برای مقابله با تغييرات جوی ساده نيست. به طور مثال چين با نياز بيشتر برای خريد انرژی به کاستن از توليد انبوه انرژی تمايلی نشان نداده است. در خود آمريکا نيز تغييرات جوی کره زمين موضوع بحث برانگيزی است و برخی معتقدند انسان در اين تغييرات نقشی ندارد.

آقای اوباما گفت: « در هر يک از کشورهای ما، منافع و ملاحضاتی وجود دارد که در مقابل هر اقدامی مقاومت نشان خواهند داد. درهر يک از کشورهای ما اين سوء تفاهم وجود دارد که اگر کشور ما اقدامی بکند و کشورهای ديگر نکنند، ما از نظر اقتصادی ضرر خواهيم کرد. ولی ما بايد نقش پيشرو و رهبری را ايفا کنيم.»

این گزاش می‌‌گوید باراک اوباما تصويرغم انگيزی از تاثير تغييرت آب و هوايی در ايالات متحده ترسيم کرد و از جمله به سيل در ميامی، آتش سوزی در غرب، توفان های عظيم در شمال و خشکسالی اشاره کرد.

رییس جمهوری آمریکا افزود بعضی از کشورها بيش از سايرين تحت تاثير تغييرات آب و هوايی قرار گرفته اند با اين حال، «هيچ کشوری در امان نيست.»

طرح عملی اعلام شده

رييس جمهوری آمريکا اجرای يک رشته اقدامات برای کاهش آلودگی فسيلی را از جامعه بين المللی درخواست کرد و همچنين تدابيری را برای کمک به کشورهای درحال توسعه اعلام کرد تا در مقابل تغييرات آب و هوايی آمادگی بهتری داشته باشند.

در حالی‌که تلاش‌ها برای رسيدن به اهداف اعلام شده برای سال ۲۰۱۵ هنوز ادامه دارد، باراک اوباما کليات يک برنامه همکاری برای کاهش بيشتر آلودگی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد. رييس جمهوری آمريکا گفت: «ما نمی‌توانيم فرزندانمان و فرزندان آنها را به آينده ای محکوم کنيم که ترميم آن فراتر از توان ها خواهد بود، آن هم در حالی‌که که ابزار آن، از جمله نوآوری هايی تکنولوژيک و کشفييات های علمی برای شروع ترميم هم اکنون در اختيار ما است.»

اقدامات انجام شده

در ژوئن سال ۲۰۱۳، باراک اوباما طرح عمل برای کاهش آلودگی کربنی را اعلام کرد. يکی از اين اقدامات دادن ماموريت به سازمان حفاظت محيط زيست برای تعيين استانداردهای تازه ميزان آلودگی کربنی برای نيروگاه‌هايی است که در آمريکا از سوخت فسيلی استفاده می کنند. اقدام ديگر همکاری با چين و هند، دو کشور اصلی توليد کننده گازهای گلخانه‌ای، به منظورتعيين برنامه های تازه برای مقابله با آلودگی در سطح جهانی بود.

اقدامات مورد نياز

برای جامعه طرفداران محيط زيست، مسئله مهم و قابل توجه آلودگی های ناشی از گاز متان است. فعالان محيط زيست می‌گويند با اينکه متان با کربن متفاوت است اما در مسئله مقابله با تغييرات آب و هوايی به همان اندازه مهم است.

XS
SM
MD
LG