لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

سخنگوی محمود عباس: بستن مسجدالاقصی به مثابه اعلان جنگ است


نمایی از گنبد طلایی مسجد الاقصی در شرق اورشلیم، بیت المقدس
نمایی از گنبد طلایی مسجد الاقصی در شرق اورشلیم، بیت المقدس

نبیل ابوروزینه، سخنگوی رییس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به بسته‌شدن مسجد بیت‌المقدس گفت که چنین حرکتی از سوی اسرائیل، «به مثابه اعلان جنگ» است.

به گزارش روز هشتم آبان ماه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، «نبیل ابوروزینه» سخنگوی محمود عباس گفت که بستن مسجد الاقصی، «اقدامی گستاخانه» و «رفتاری خطرناک» است که از آن «بی‌ثباتی و ناامنی بیشتر» درمی‌آید.

نیروهای پلیس اسرائیل گفته‌اند مسجدالاقصی را برای «جلوگیری از تیراندازی» بسته‌اند. این اقدام نیروهای امنیتی اسرائیل پس از تیراندازی به «یهودا گلیک»، روحانی و فعال یهودی در روز چهارشنبه اجرا شده است.

«عفیر گندلمن» سخنگوی نخست وزیر اسرائیلی هم روز پنجشنبه در پیامی کوتاه در توئیتر خود گفت که بسته شدن مسجدالاقصی «موقتی» و برای «جلوگیری از بروز تنش در اماکن مقدس» است.

آقای ابورزینه پیشتر در گفت وگو با «وفا»، خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگران فلسطینی، گفته بود بستن مسجدالاقصی به مثابه «اعلان جنگ نه فقط با فلسطینی‌ها، که با اعراب و کشورهای اسلامی» است.

نیروهای واحد ضدترور پلیس اسرائیل گفتند یک مظنون در جریان شلیک به یهودا گلیک را هدف تیراندازی خود قرار داده‌اند. سخنگوی پلیس گفته فرد مظنون به سمت نیروهای پلیس شلیک کرده و در واکنش به تیراندازی، هدف قرار گرفته است.

یهودا گلیک از فعالان دست راستی یهودی بود که چهارشنبه شب پس از یک جلسه سخنرانی از سوی یک موتورسوار هدف تیراندازی قرار گرفت.

مسجدالاقصی از مکان‌های مورد مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها است. هر دو طرف به دلیل عقاید مذهبی، تعصب خاصی روی این مکان داشته و آن را متعلق به خود می‌دانند.

مسلمانان می‌گویند این مسجد، مکانی است که از آن پیغمبر اسلام به درگاه الهی عروج کرده است. یهودیان هم می‌گویند که این مکان مقدس جایی است که ابراهیم پسرش را به دستور خدا خواسته قربانی کند و سلیمان نبی، در آن مکان پرستشگاه یهودیان ساخته است.

XS
SM
MD
LG