لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

هشدار درباره «آمار رو به گسترش سرطان» در شمال ایران


یکی از افراد مرتبط با کمک به جامعه مبتلایان به سرطان در ایران گفته است که در شمال کشور آمار سرطان «رو به گسترش» است. او هشدار داده است که مرکز فوق تخصصی سرطان در این استان‌ها در دسترس نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی کواکبیان، از مجمع خیریه «محک» روز چهارشنبه ۱۶ اسفند گفته است: «استفاده زياد از سموم شيميايی، بالا بودن آب‌های سطحی و ديگر عوامل موجب شده در استان‌های شمالی رشد سرطان زياد باشد و سرطان خون نيز در اين استان‌ها بالا گزارش شده است.»

وی بابيان اينکه ۹۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در صورت تشخيص به موقع و درمان صحيح و پيگيری مداوم کاملا بهبود می‌يابند، گفت: «اين درمان کامل منوط به اين است که اين کودکان در يک فضای کاملا ايزوله و درمانی مناسب باشند.»

با این حال به گفته آقای کواکبیان، تنها مرکز فوق‌تخصصی سرطان برای کودکان، بیمارستان محک در تهران است.

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) یک سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که از ۲۰ سال پیش با هدف اصلی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها در تهران آغاز به کار کرد. این موسسه به کودکانی که تا سقف ۱۴ سال سن دارند کمک می‌کند. به گفته مدیران این موسسه، محک با جلب مشارکت‌های مردمی شامل کالا، خدمات، نقدی و دانش فنی اداره می‌شود.

محسن موسوی، رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت، پیشتر با توجه به آمار سرطان در ایران، گفته بود که بر اساس برآورد کشوری، سالانه ۷۰هزار سرطان و ۳۰ هزار مرگ ناشی از آن در کشور به وقوع می‌پيوندد که بيش از ۲۰هزار از موارد سرطان کشور با اقدامات مداخله‌ای قابل پيشگيری است.

محمد علی محققی، رئیس مرکز تحقیقات انستیتو سرطان بیمارستان امام خمینی تهران هم به خبرگزاری ایسنا گفته است: «سرطان‌های پوستی در ایران به دليل موقعيت خاص جغرافيايی بيشترين آمار را به خود اختصاص داده‌اند.»

وی گفت: «پس از سرطان‌های پوستی، سرطان سينه در زنان و سرطان معده در مردان بيشترين آمار را در ایران به خود اختصاص می‌دهد.»

آقای محققی گفته است: «از نظر آماری ۲۵ درصد زنان مبتلا به سرطان سينه هستند و از هر ۱۰۰ هزار نفر در هر سال ۱۸ تا ۱۹ مورد جديد اتفاق می‌افتد و ميزان بقاء بيماران بعد از درمان و پس از طی مراحل بيماری تا حدود ۸۶ درصد مشروط به استفاده از تمام حيطه‌های درمانی است.»

رئيس مرکز تحقيقات انستيتو سرطان افزود: «سرطان معده در مردان نيز رايج‌ترين سرطان است که به دليل تشخيص در شرايط پيشرفته بيشترين آمار مرگ ناشی از سرطان را نيز به خود اختصاص می‌دهد؛ پس از سرطان معده سرطان های بخش فوقانی دستگاه گوارش مانند مری شيوع بيشتری دارد.»

محمد علی محققی گفته که «سرطان، دومين عامل مرگ در کشور است.»
XS
SM
MD
LG