لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

تظاهرات مخالفان دخالت نظامی روسیه در مسکو، بلگراد و ایروان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲

اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲:

در شهر «دونتسک» در شرق اوکراين، صدها تن از مردم در اعتراض به دخالت نظامی روسيه در خاک اوکراين، تظاهرات کردند. اين تظاهرات، يک روز پس از راهپيمايی حاميان روسيه در شهرهای شرقی و جنوبی روسيه است که به طور عمده، روس زبان هستند. چند روز پيش حاميان روسيه در شهر دونتسک، ساختمان‌های دولتی را اشغال کردند که متعاقب آن، توسط نيروهای پليس به بيرون از ساختمان ها هدايت شدند.

همچنين در اوکراين، حاميان روسيه در تظاهرات گروهی در مقابل پايگاه دريايی مسدود شده در سيمفروپول دخالت کرده و آن را به هم زدند. نزديک به ۳۰ تن از فعالان ضدجنگ که بيشتر آن‌ها زنان بودند، اين تظاهرات گروهی را ترتيب داده بودند. گروهی از مردان با اتوبوس وارد شده و جلوی ورود تظاهرکنندگان به درون پايگاه نظامی را گرفتند.

در روسيه، مخالفان ضدجنگ در مقابل وزارت دفاع اين کشور در مسکو، تجمع اعتراضی ترتيب دادند. تظاهرکنندگان مخالفت خود با عمليات نظامی روسيه در خاک اوکراين را نشان دادند. پليس روسيه شماری از تظاهرکنندگان را به اتهام «برپايی اعتراض بدون مجوز» دستگير کرده‌است.

در صربستان، تظاهرات ديگری در مخالفت با عمليات نظامی روسيه در خاک اوکراين، در مقابل سفارت روسيه در بلگراد برگزار شد. اين تظاهرا از سوی گروه ضد جنگ موسوم به «زنان سياهپوش» برگزار شد که در سال های ۱۹۹۰ هم از گروه‌های مخالف با عمليات نظامی يوگسلاوی سابق بودند.

در ارمنستان، فعالان در حمايت از دولت جديد اوکراين، در مقابل سفارت روسيه در ايروان تجمع کردند. فعالان يادشده مخالفت خود با دخالت نظامی روسيه در اوکراين را محکوم کرده و با الفاظی تند، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه را مورد انتقاد قرار دادند. پليس ارمنستان، جلوی معترضان از نزديک شدن به ساختمان سفارت روسيه را گرفته و سه تن از آن‌ها را دستگير کرد.

در قرقيزستان، گروه کوچکی از فعالان در مقابل ساختمان پارلمان اين کشور در بيشکک تجمع کرده و از سياستمداران خواستند عمليات نظامی روسيه در خاک اوکراين را محکوم کنند. اين فعالان نمادهای ضدجنگ و پرچم های اواکرين و قرقيزستان را با خود حمل می کردند. معترضان همچنين گزارش‌های يکجانبه پخش شده از سوی تلويزيون روسيه را محکوم کرده و خواهان لغو مجوز پخش برنامه‌های اين شبکه تلويزيونی در قرقيزستان شدند.

همچنين در قرقيزستان، مراسم «روز کلاه سفيد» که بخشی از پوشش سنتی مردان و زنان اين کشور است، برگزار شد.

در بلاروس، «رايور بارادولين» از شاعران معاصر اين کشور در «اوشاچی» در شمال مينسک، به خاک سپرده شد. پيشتر، هزاران تن از شهروندان بلاروس با جمع شدن در ميدان استقلال اين شهر، ياد اين شاعر را گرامی داشتند. بارادولين که در سن ۷۹ سالگی درگذشت، بيش از ۷۰ اثر منتشر کرده و اشعار او به ۴۰ زبان مختلف ترجمه شده است.

در پاکستان، کارکنان شرکت توسعه آب و نيرو در شهر پيشاور در شمال غربی اين کشور تظاهرات کرده و نسبت به خصوصی سازی احتمالی اين شرکت، اعتراض کردند. گزارش شده دولت پاکستان به دليل ضرردهی شرکت آب و برق و صنايع راه آهن، مشغول بررسی واگذاری اين شرکت ها به بخش خصوصی است.

در عراق، نيروهای امنيتی و هواداران دولتی پس از کسب کنترل دوباره بر جاده ای در استان انبار و عقب زدن شبه نظاميان، مراسم شادی برگزار کردند. در دوماه گذشته، نيروهای دولتی عراق با کمک قبايل متحد، مشغول مبارزه با نيروهای مرتبط با القاعده در نزديکی رمادی و فلوجه هستند.
XS
SM
MD
LG