لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

دستگیری نزديک به ۲۰۰ تن از معترضان پرونده بولوتنایا در روسیه


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه دوم اسفندماه ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:54 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی – جمعه دوم اسفندماه ۱۳۹۲:

در اوکراين، معترضان پس از درگيری‌با نيروهای امنيتی در ميدان استقلال در کی‌يف مستقر شدند. «يوری لوتسنکو» وزير سابق کشور و از سران مخالفان اعلام کرد نيروهای پليس از شهر «لويف» در حال حرکت به سمت کی‌يف و کمک به نيروهای معترض هستند. سران مخالفان توافقی با رييس جمهوری اوکراين اعلام کردند تا درخواست های متعرضان اجرا شود.

در روسيه، نزديک به ۲۰۰ تن در جريان اعتراض به اعلام اتهام عليه هشت تن از متهمان پرونده موسوم به بولوتنايا دستگير شدند. هشت تن از متهمان پرونده بولوتنايا با اتهام «اغتشاش و حمله به پليس» روبرو شده اند. معترضان با فرياد «آزادی برای قهرمانان روسيه» و «نه به ديکتاتوری» در اين تجمع حضور داشتند. قرار است تا هفته آينده احکام متهمان پرونده بولوتنايا اعلام شود.

در پاکستان، صدها تن در شهر «بانو» در استان «خيبر پاختانخوا» تظاهرات کرده و خواستار ارتقای زبان محلی به زبان استانی شدند. در پاکستان زبان رسمی اردو و انگليسی است اما گروه های بزرگی به زبان های پنجابی، پشتو، سيندی، بلوچی و کشميری صحبت می کنند. اين تظاهرات در روز جهانی زبان مادری برگزار شد.

همچنين مقامات پاکستانی وعده دادند برای آزادی مرزبانان ايرانی که توسط گروه شبه نظاميان موسوم به جيش العدل ربوده شده اند، کمک کنند. مقامات کميسيون مرزی دو کشور ايران و پاکستان در شهر کويته در کنفرانسی خبری اعلام کردند تلاش ها برای آزادی گروگان های ايرانی را دنبال خواهند کرد.

در دوشنبه پايتخت تاجيکستان، مقامات دولتی گزارش هايی مبنی بر کشته شدن سه بی خانمان از فرط سرما را رد کردند. مقامات دولتی گفتند اين سه بی خانمان زنده هستند و در حال حاضر کمک های لازم از سوی دولت به آن ها ارائه شده است. نزديک به ۱۳ هزار و پانصد بی خانمان در دوشنبه ثبت شده که بيشتر آن ها در خانه های فاميل ها و بستگان خود زندگی می کنند.

در بيشکک پايتخت قرقيزستان، نمايشگاهی از عروسک های سنتی ژاپنی در موزه ملی هنرهای تجسمی برپا شده است. اين نمايشگاه مقارن با نزديک شدند روز موسوم به دختران در فرهنگ ژاپنی است که خانواده هايی که فرزند دختر دارند، خانه خود را با عروسک تزيين می کنند.
XS
SM
MD
LG