لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

غرفه کتاب های کلاسیک کمیک استریپ آمریکایی در بلاروس


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:35 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲:

در ايروان پايتخت ارمنستان، گروه‌های ملی‌گرا همزمان با گفت وگوهای گروه موسوم به مينسک از سازمان امنيت و همکاری اروپا، در مقابل ساختمان وزارت خارجه تجمع اعتراضی کردند. معترضان می گويند ميانجی‌‌گران ارمنستان، روسيه و فرانسه به دليل موضع گيری در خصوص ناگورنو – قره‌باغ، باعث افزايش تنش ميان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربايجان شده‌اند. معترضان برای اين تظاهرات، توسط شاخه جوانان حزب «فدراسيون انقلابی ارمنستان» سازماندهی شدند.

در بوسنی – هرزگوين، شهروندان و مقامات رسمی اين کشور با گذاشتن گل در محل بازار مرکاله، يادبود ۲۰مين سالگرد کشتار غيرنظاميان را گرامی داشتند. در پنجم فوريه ۱۹۹۴ و در جريان محاصره سارايوو از سوی نيروهای صرب، مردم بازار مرکاله هدف حمله توپ قرار گرفتند که ۶۸ غيرنظامی کشته شده و ۱۱۴ تن هم زخمی شدند.

در قزاقستان، پليس يک فعال اين کشور را که معترض به هدايت راکت‌های روسيه از پايگاه فضايی «بايکونور» بود، دستگير کرد. فعالان در هفته های گذشته در مقابل دفتر سازمان فضايی قزاقستان در آستانه تجمع کرده و خواستار توقف ارسال راکت های روسيه شدند که به گفته آن ها، باعث گسترش مواد سمی است. يک راکت روسی سال گذشته در پرتابی ناموفق در نزديکی يک محل مسکونی سقوط کرد که به گفته فعالان، باعث پخش سوخت راکت که حاوی مواد سمی است، در منطقه شده است.

همچنين در قزاقستان، پليس چند وبلاگ نويس مستقل را که به ديدار «آخمتجان يسيموف» شهردار آستانه با وبلاگ نويس های حامی دولت اعتراض کرده بودند، بازداشت کرد. اين وبلاگ نويس‌ها گفته بودند شهردار بايد به صحبت های افراد مستقل و بيطرف گوش دهد و نبايد فقط به دنبال گفت وگو با حاميان حاکميت باشد.

در اسلام آباد پايتخت پاکستان، صدها اتن از فعالان، مراسمی با عنوان «همبستگی با کشمير» برای آن دسته از شهروندانی که در بخش تحت کنترل هندوستان در کشمير زندگی می کنند، برگزار کردند. اين فعالان خواستار سپردن تصميم به دست ساکنان کشمير شده و شعار دادند: «کشمير بخشی از پاکستان خواهد شد.» منطقه کشمير از سال ۱۹۴۷ تاکنون محل مناقشه ميان هند و پاکستان بوده است.

همچنين در پاکستان، دانشجويان شيعه در پيشاور خشم خود را نسبت به حمله بمبگذاری به يک مسجد شيعيان، نشان دادند. دانشجويان معترض از دولت خواستند با حملات شبه نظاميان مقابله کند. حمله اخير که روز سه شنبه ۱۵ بهمن انجام شد – و گفته می شود حمله يک بمبگذار انتحاری بوده – باعث کشته شدن ۹ تن و زخمی شدن بيش از ۵۰ تن شد.

در قرقيزستان، عمليات احداث يک پل هوايی در «اوش» به دليل مظنون بودن دادستانی به گرفتن مجوزهای قانونی، به حال تعليق درآمد. اين عمليات از سوی «مليس ميرزاکماتوف» شهردار سابق کلنگ زده شده بود. حاميان شهردار سابق می گويند اين تحقيق از سوی دادستان با مقاصد و اهداف سياسی است.

در کابل پايتخت افغانستان، جبهه سياسی «علی احمد جلالی» وزير سابق کشور افغانستان، حمايت خود را از کانديداتوری «اشرف غنی» در انتخابات رياست جمهوری آينده اعلام کرد. اشرف غنی از حمايت شماری از سياستمداران متمايل به غرب برخوردار است. آقای غنی، وزير دارايی سابق بوده و سابقه کار در بانک جهانی هم دارد. قرار است ۱۱ کانديدا در انتخابات رياست جمهوری با هم رقابت کنند.

در مسکو، يک فعال در اعتراض به دستگيری يک فعال محيط زيست که آلودگی های محيط زيستی ناشی از ساخت و ساز تاسيسات المپيک زمستانی در سوچی را گزارش کرده بود، تظاهراتی يک نفره برگزار کرد. «ايوژنی ويتيشکو» به اتهام هوچی‌گری و رفتار ناشايست عمومی، به مدت ۱۵ روز به زندان افتاد. فعالان در مسکو برای پرهيز از دستگير شدن به دليل برپايی تظاهرات بدون مجوز، دست به تظاهرات اعتراضی يک نفره می زنند.

در نمايشگاه کتابی در بلاروس، شرکت کنندگانی از ۲۶ کشور حضور يافته‌اند. سفارت آمريکا هم در غرفه ای با عنوان «آمريکا را با کمک کتاب های کميک استریپ بشناسيد» آثار کلاسيک کميک استریپ را در اين نمايشگاه عرضه کرده است.
XS
SM
MD
LG