لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

اعتراض دانشجویان پریشتینا در کوسوو


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲:

در کوسوو، پليس با دانشجويان معترض که خواهان برکناری رييس دانشگاه پريشتينا هستند، درگير شد. نيروهای ضدشورش برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در محل حضور پيدا کردند. دانشجويان بيش از ۱۰ روز است که به اعتراض‌های خود ادامه داده و خواهان استعفای رييس دانشگاه و همکاران او هستند.

در «کی‌يف» پايتخت اوکراين، نزديک به دوهزار تن از معترضان مخالف دولت با در دست داشتن سپر و باتوم به سوی منطقه ساختمان های دولتی تظاهرات کردند. فعالان می گويند اين تظاهرات برای اين بود که به دولت يادآور شويم مطالبات هنوز دنبال می شود. معترضان خواستار اصلاح قانون اساسی، ازسرگيری گفت وگوها برای انضمام اوکراين به اتحاديه اروپا و تعقيب قضايی آن دسته از مقامات رسمی هستند که در سرکوب ها و آزار و کشتار فعالان، دست داشته اند.

در نيويورک در آمريکا، فعالان همجنسگرايان از حاميان مالی برگزاری المپيک زمستانی سوچی خواستند نسبت به قوانين مقابله با همجنسگرايان در روسيه، موضع بگيرند. فعالان همجنسگرا روز چهارشنبه ۱۶ بهمن، در ۲۰ شهر مختلف در جهان تظاهرات کردند. اين فعالان می گويند قوانين موسوم به «مقابله با پروپاگاندای همجنسگرايان» با هدف تعقيف قضايی همجنسگرايان طراحی شده است.

در مسکو، سازندگان فيلم «راه زمستانی» که درباره دو مرد همجنسگراست، پيشاپيش اکران عمومی، آن را برای خبرنگاران به نمايش گذاشتند. وزارت فرهنگ روسيه تلاش کرده با توسل به قانون جديد «مقابله با پروپاگاندای همجنسگرايان» جلوی پخش و توزيع فيلم را بگيرد ولی در نهايت اجازه پخش و اکران آن را داده است.

در تفليس، پايتخت گرجستان، فعالان مدنی در اعتراض به ساخت نيروگاهی برای توليد برق در کوهستان محله «سوانتی» در غرب اين کشور، تظاهرات کردند. معترضان خواهان توقف عمليات ساخت و ساز سد «خودونی» هستند. منتقدان می گويند در صورت ساخت اين سد، يک روستا و ساختمان کليسای قديمی آن زير آب خواهد رفت.

در ارمنستان، معترضان به طرح اصلاح قانون بازنشستگی، در خيابان های ايروان تظاهرات کردند. معترضان با پخش شعارهای خود ميان مردم، به مقابل ساختمان برنامه ريزی بودجه رفتند. نيروهای اپوزيسيون تهديد کرده اند که در صورت اجرای اين طرح، از آن به دادگاه قانون اساسی شکايت خواهند کرد.

در قرقيزستان، قانونگذاران از طرحی حمايت کردند که اجازه مالکيت مشترک بر معدن طلای «کومتور» با شرکت کانادايی را می دهد. معترضان خواستار ملی شدن اين معدن طلا هستند که اکثر سهام آن در مالکيت يک شرکت آمريکايی است. طرح مزبور پيشنهاد می دهد که قرقيزستان و شرکت کانادايی هرکدام ۵۰ درصد سهام را داشته باشند و بعد از سال ۲۰۲۶، اگر قرقيزستان خواست، بتواند سهام خود را افزايش دهد.

در پيشاور درشمال غربی پاکستان، شماری از معلمان برای درخواست اضافه حقوق، تجمع کرده و شماری از راه‌ها را مسدود کردند. معلمان معترض گفته اند اگر به درخواست آن ها توجه نشود، اعتصاب خواهند کرد.

موج شديد سرما، جنوب تاجيکستان را فراگرفته است. در ناحيه «کولاب» کارگران مشغول تعمير سقف يک مدرسه هستند که در پی بارش سنگين برف، خراب شده و نشست کرده است. فعالان محيط زيست از ساکنان خواسته اند به حيوانات حيات وحش غذا بدهند تا بتوانند در مقابل موج شديد سرما دوام بياورند.
XS
SM
MD
LG