لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

برگزاری روز یادبود قربانیان «هولوکاست» در روسیه و گرجستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲:

در «کی يف» پايتخت اوکراين، راه های انتقال به وزارت دادگستری را مسدود کردند. تظاهرکنندگان پس از چندساعت تجمع در اين ساختمان، محل را ترک کردند. تظاهرات در کی يف به شهرهای غربی اوکراين هم سرايت کرده و در ۱۰ ناحيه مختلف، معترضان ساختمان های شهرداری را اشغال کردند.

در روسيه، ساکنان شهر سن پترزبورگ در مراسم سالگرد محاصره لنينگراد در ۲۷ ژانويه ۱۹۴۴ شرکت کردند. محاصره نيروهای آلمان نازی با کمک نيروهايی از فنلاند در جريان جنگ جهانی دوم که ۸۷۲ روز طول کشيد، از طولانی ترين محاصره ها در تاريخ به شمار می آيد. برخی آمار می گويند نزديک به يک ميليون تن در پی گرسنگی، بيماری و تلفات جنگی در جريان اين محاصره کشته شدند.

همچنين در روسيه، موزه يهوديان و مرکز مدارا در مسکو مراسمی برای سالگرد يادآوری قربانيان «هولوکاست»با روشن کردن شمع، برگزار کردند. ۶۹ سال پيش بود که نيروهای نظامی شوروی سابق نزديک به هفت هزار تن را از اردوگاه مرگ آشويتس در لهستان، نجات دادند.
در گرجستان، «گيورگی مارگولاشويلی» رييس جمهوری اين کشور هم در مراسم روشن کردن شمع برای قربانيان «هولوکاست» در تفليس، شرکت کرد.

در قزاقستان، اعضای انجمن صاحبان ملک در مقابل بانک ملی آلماتی تجمع کرده و خواستار کمک به آن عده ای شدند که ممکن است در پی بدهی وام مسکن، خانه های خود را از دست بدهند. اين فعالان می گويند بانک ها و موسسه های مالی با رقم های بالای بهره بانکی، به صاحبان مسکن فشار آورده اند و از اين رو دولت بايد به آن ها کمک کند. اين انجمن برای کسب حمايت های دولتی، تظاهرات زيادی در سرتاسر قزاقستان برگزار کرده است.

در «چارسدا» در شمال پاکستان، صدها تن از حاميان ملی گرايان پشتون، ۲۶ مين سالگرد مرگ رهبر خود، «عبدالغفار خان» را برگزار کردند. وی از پيروان گاندی و از پايه گذاران جنبش پرهيز از خشونت در ميان پشتون ها بود.

در افغانستان، يک گروه بين المللی مبارزه با فساد مالی و اداری نتيجه آخرين تحقيق خود در مورد دولت افغانستان را منتشر کرد. اين گروه گفته حوزه هايی چون پرداخت بازنشستگی، تقسيم اراضی و انتصاب ها در نهادهای غيرنظامی نياز به بررسی و اقدامات جدی دارد.
XS
SM
MD
LG