لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

سیل در عراق


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲:

در روسيه، قطاری که حامل ۳۰ تن از دستگيرشدگان حاميان و فعالان صلح سبز است، از مورمانسک وارد سنت پيترزبورگ شد. ۲۸ فعال محيط زيست و دو خبرنگاردر ماه سپتامبر – شهريورماه – در جريان اعتراض به حفاری نفتی در قطب شمال دستگير شدند و گفته شده قرار است در دادگاه محاکمه شوند.

همچنين در روسيه، سفارت لهستان در مسکو تحت تدابير شديد امنيتی قرار گرفته است. دليل آن هم اين است که در ورشو، پايتخت لهستان، شماری از افراطی های راستگرا به ساختمان سفارت روسيه سنگ و مواد آتشبازی پرتاب کردند. وزارت خارجه روسيه، سفير لهستان را فراخوانده و خواستار ارائه توضيحات در اين باره شده است.

در کابل، پايتخت افغانستان، مقامات رسمی وزارت کشور نزديک به ۲۱ تن مواد مخدر قاچاق را که در طول يک سال گذشته کشف و ضبط کرده بودند، به آتش کشيدند. در ميان اين مواد هروئين، حشيش، ترياک و مشروبات الکلی هم ديده می شد.

در بغداد پايتخت عراق، پس از چند روز بارش مداوم باران، سيلاب خيابان های اين شهر را فراگرفته است. سيستم فاضلاب اين شهر به دليل زيرساخت ضعيف، قادر به تحمل چنين بارش سنگينی، نيست.

در جمهوری آذربايجان، روزنامه «ينی موساوات» که يکی از ارگان های مطبوعاتی اپوزيسيون است، برای رهايی از مشکلات مالی که با آن روبرو است، فراخوان گسترده برای دعوت به اشتراک برگزار کرده است. اين روزنامه با جريمه های مالی دولت و ديگر فشارهای حقوقی روبرو است. نزديک به ۸۰۰ تن از خوانندگان اين روزنامه در اين فراخوان، مشترک روزنامه شدند.

در قرقيزستان، مقامات دولتی مقررات را برای کودکان زير ۱۶ سالی که از مرز عبور می کنند، دشوارتر کرده اند. از اين به بعد کودکان بايد علاوه بر سابق که شناسنامه بايد با خود همراه داشته باشند، در گذرنامه پدر و مادرشان هم ذکر شده باشند. اين قانون برای جلوگيری از قاچاق کودکان و کار کودکان وضع شده بود اما در جريان تابستان و در حالی که شمار زيادی از جهانگردان و گردشگران قزاقستان به قرقيزستان آمدند، به حال تعليق درآمده بود.

در گرجستان، شماری از زنان از ۱۰ شهر اين کشور، در تفليس پايتخت گرده هم آمده تا شبکه باشگاه زنان را معرفی کرده و آن را گسترش دهند. اين طرح که با حمايت دولت آمريکا و بنياد مالی USAID راه اندازی شده، تلاش دارد حضور زنان در امور سياست و جامعه گرجستان را گسترش دهد.

در اوکراين، شنوندگان راديويی در دهمين مراسم سالانه «تمامی ايستگاه های راديو برای وحدت اوکراين» شرکت کردند تا زبان اوکراينی را حمايت کرده و گسترش دهند. نويسندگان، موسيقيدان ها و خبرنگاران هم در دفاتر راديو ها حضور پيدا کرده و در آن شرکت کردند. هرچند زبان رسمی در کشور اوکراين، زبان اوکراينی است با اين حال در بسياری از مناطق اين کشور، مردم با زبان روسی گفت وگو می کنند.

همچنين در اوکراين، «سری ولازنکو» وکيل يوليا تيموشنکو، نخست وزير سابق اوکراين با دستور قضايی روبرو شده که کی يف را ترک نکند تا به اتهاماتی که عليه او در مورد ضرب و شتم همسرسابق نسبت داده شده، رسيدگی شود. ولازنکو پيشتر هم گفته بود که چنين اتهاماتی با انگيزه های سياسی به او منتسب شده و واقعيت ندارد. ولازنکو روز يازدهم نوامبر، بيستم آبان ماه در جريان يک سخنرانی، «ويکتور يانوکوويچ» رييس جمهوری فعلی اين کشور را متهم کرده که مانند يک «ديکتاتور آفريقايی» عمل می کند.
XS
SM
MD
LG