لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

سالگرد سه هزارمين سال ساخت قلعه «حصار» در تاجيکستان


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:30 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲:

در تاتارستان و پس از حادثه سقوط يک فروند هواپيما در روز يکشنبه ۲۶ آبان، در فرودگاه کازان که در پی آن ۵۰ تن کشته شدند، يک روز عزای عمومی اعلام شد. فرزند رييس جمهوری تاتارستان و رييس پليس امنيت و اطلاعات تاتارستان در ميان کشته شدگان اين حادثه هستند. تحقيقات روی دلايل اين حادثه هنوز در جريان است.

در بلاروس، دادخواست انتشارات «لووينائو» که با لغو پروانه انتشار روبرو شده بود، در دادگاه هم به جايی نرسيد و دادگاه حکم لغو انتشار را تاييد کرد. اين انتشارات با اتهام چاپ «موارد افراطی» در جريان مسابقه عکس های خبری بلاروس در سال ۲۰۱۱ روبرو است که در جريان آن عکس هايی از جريان سرکوب معترضان در اين کشور را چاپ کرده بود.

در مسکو، دادگاه بررسی به اتهامات سه نهاد غيردولتی تا ماه فوريه سال آينده ميلادی، حدود سه ماه ديگر، به تعويق افتاد. اين سه نهادغيردولتی با نام های «يادآوری يا مموريال»، «گولوس» و «حکم مردمی يا پابليک ورديکت» به دليل اين که گفته شده به عنوان دريافت کننده کمک خارجی نهاد خود را ثبت نکرده اند، با اتهام تخلف روبرو هستند. تيم وکلای مدافع اين سه نهاد غيردولتی درخواست کردند در حالی که اين دستور اجرايی دولت روسيه در حال بررسی در دادگاه قانون اساسی روسيه و نيز دادگاه حقوق بشر اروپايی است، اجرای اين دادگاه را به تعويق بياندازند.

در قزاقستان، نزديک به ۲۰۰ تن از اهالی بازار يک روز پس از آتش سوزی در بزرگترين بازار آلماتی، دست به تظاهرات زده و برخی راه ها را مسدود کردند. معترضان می گويند اين آتش سوزی عمدی بوده و قصد آن هم اين بوده که بازاريان را از حجره هايی که اجاره کرده بودند، بيرون بياندازند.

در جمهوری آذربايجان، گروهی از فعالان اپوزيسيون در شهر «شکی» به اتهام دست داشتن در تظاهرات اعتراضی که در اوايل سال جاری ميلادی برپا شده بود، به دادگاه خوانده شدند. اين دادگاه که پشت درهای بسته برگزار شد، به دليل نبود برخی از شهود لازم در جريان دادگاه، تا حدود ۱۰ روز به تعويق افتاد. اين اعتراض ها در ماه ژانويه سال جاری ميلادی برگزار شد و ساکنان اسماعيلی درخواست کردند فرماندار محلی از کار خود استعفا کند.

در تاجيکستان، امام علی رحمان، رييس جمهوری اين کشور پذيرای مراسم استعفای کابينه دولت خود بود. طبق قانون اساسی، رييس جمهوری اين کشور بايد در ابتدای دور جديد خود، کابينه جديد هم تشکيل دهد و وزيران جديدی را انتخاب کند. امام علی رحمان سه دوره رياست جمهوری بوده و اين دور چهارم او محسوب می شود.

همچنين در تاجيکستان، چندسالگرد به فهرست مربوط به مکان های تاريخی ثبت شده يونسکو در اين کشور اضافه شده است. يکی از اين ها، سالگرد سه هزارمين سال ساخت قلعه «حصار» در تاجيکستان است.

در شهر «لويو» در غرب اوکراين، نزديک به يک هزار تن در حمايت از انضمام اين کشور به اتحاديه اروپا دست به راهپيمايی زدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهايی با شعارهايی به مضمون «به سوی اروپای بدون مرز» و «هرچه دورتر از مسکو، بهتر» در دست داشتند. فعالان اوکراين تهديد کرده اند در صورتی که پارلمان اين کشور لايحه الحاق به اتحاديه اروپا را تا پايان ماه نوامبر، نزديک به دو هفته ديگر، تصويب نکند، طرح اعتصاب درسرتاسر کشور را دنبال خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG