لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

گزارش «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز ششم دولت


سایت «روحانی سنج» که زیر نظر سایت گفت وگوهای جهانی برای آینده ایران اداره می شود، صد روز اول ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران را رصد می کند و وعده های محقق شده و یا در حال پیگیری را دنبال کرده و هر ده روز گزارشی از آن منتشر می کند. در این جا، عملکرد ده روزه ششم دولت بررسی شده است.

سفر به مقر سازمان ملل در نیویورک

حسن روحانی در جریان سفر به نیویورک دیدارها و گفت وگوهای زیادی داشت که مبنی بر این بود که مذاکرات اتمی با ایران از سرگرفته شود. با این حال، هنوز هيچ يک از اين اقدامات به نتيجه خاصی منتهی نشده است و تاکنون تحريم ها عليه ايران پابرجاست.

اخباری از سوی برخی منابع در خصوص سفر روحانی به عربستان سعودی هم منتشر شد. ولی معاون عربی و آفريقای وزارت خارجه ايران، گفت که رييس جمهوری ایران برنامه‌ای برای حضور در مراسم حج امسال و سفر به عربستان ندارد.

با انتخاب حسن روحانی به مقام رياست جمهوری اسلامی ايران، دو کشور نامه‌هايی با يکديگر رد و بدل کرده‌اند. پادشاه عربستان سعودی انتخاب آقای روحانی را تبريک گفته است و رييس جمهوری ايران نيز پاسخ نامه وی را داده و به همراه معاون اول و وزير خارجه طی پيام‌هايی فرارسيدن روز ملی عربستان را به پادشاه، دولت و ملت اين کشور تبريک گفته است.

ارائه آمار دقيق به مردم

يکی از مهمترين چالش های محمود احمدی نژاد با کارشناسان، خودداری از ارائه آمار دقيق و شفاف در خصوص فعاليت های اقتصادی بود و به همين دليل هم حسن روحانی وعده داد که آمار شفاف و دقيق به مردم ارائه کند. در اين ارتباط بانک مرکزی ايران گزارش داده که رشد اقتصادی ايران در ۹ ماه اول سال گذشته منفی ۵.۴ درصد و تورم نيز حدود ۳۵ درصد بوده است.

با توجه به ادامه رکود در زمستان سال گذشته به نظر می رسد که رشد اقتصادی در پايان سال گذشته بايد بيشتر از منفی شش درصد باشد. اين اولين آمار رسمی بانک مرکزی ايران از وضعيت رشد اقتصادی در دو سال اخير است چون بعد از شروع رکود اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، جلوی انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی را گرفت.

در سال های اخير همواره آمارهای بانک مرکزی ايران در باره وضعيت رشد اقتصادی مبنای ارزيابی ها قرار می گرفت، اما دو هفته پيش مرکز آمار نيز گزارشی از وضعيت رشد اقتصادی کشور را در يک دهه اخير ارائه کرد که بر اساس آن رشد اقتصادی در سال گذشته منفی ۵.۴ درصد بوده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه در ايران

تورم در ايران همچنان درحال افزايش است ولی آهنگ افزايش قيمت ها درحال کند شدن است. طبق آخرين گزارش مرکز آمار ايران تورم ۱۲ ماه منتهی به شهريور به ۳۶ درصد رسيده ولی قيمت ها در شهريور امسال کمتر از مرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال بالا رفته است. رقم تورمی که مرکز آمار اعلام می کند ، معمولا کمتر از رقم بانک مرکزی است. تورم نقطه به نقطه به معنی نسبت قيمت ها در يک ماه در مقايسه با ماه مشابه در سال گذشته است.

يکی از مهمترين دغدغه های مردم در سال های اخير بالارفتن نرخ دلار و تضعيف پول ملی است و يکی از وعده های مهم حسن روحانی نيز تقويت ارزش پول ملی بود. در طول شصت روز رياست جمهوری وی نرخ برابری ارزهای خارجی با ريال نه تنها بالا نرفته که شاهد افت آن نيز هستيم و دست کم شايد بتوان گفت که ارزش پول ملی تقليل نيافته و گاهی از اوقات نيز تقويت شده است.

عفو ۸۰ زندانی امنيتی توسط رهبر

در هفته های گذشته شاهد آزادی شماری از زندانیان سیاسی بودیم. غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه گفت: با پيشنهاد آيت الله لاريجانی – رییس قوه قضاییه - و موافقت رهبر جمهوری اسلامی، ۸۰ تن از محکومان امنيتی از جمله دستگیرشدگان حوادث انتخابات۸۸ - که برخی از مقامات نظام از آن به عنوان «فتنه» یاد می کنند - و غير از آنها مورد عفو واقع شده‌اند.

غلامحسين محسنی اژه‌ای در نشستی خبری با اشاره به آزادی تعدادی از زندانيان امنيتی در روزهای اخير گفت: در بين اين افراد کسانی هستند که فقط حبس‌شان عفو شده‌است. کسانی هستندکه همه مجازات‌ها آنها عفو هستندو کسانی هم هستند حبس نداشته و مجازات‌های ديگر آنها مانند جزای نقدی بخشيده شده است.

تعيين معاون از اقليت‌ها

حسن روحانی در یکی از کمپين های انتخاباتی خود گفته بود: «بايد به مسائل و درددل اقليت‌ها رسيدگی کنيم و اگر يک نفر در کنار رئيس‌جمهور از اقليت‌ها باشد می‌تواند ما را با مشکلات آنها آشناتر کند. اگر در کنار دولت يک نفر معاون از اقليت حضور داشته باشند تا به مسائل اقليت‌ها رسيدگی شود ولی رئيس دولت به برابری حقوق ملت ايمان نداشته باشد، مسائل حل نخواهد شد.»

با این حال، این علی يونسی، وزیر سابق اطلاعات بود که با حکم حسن روحانی، دستيار ويژه ریيس جمهوری در امور اقوام و اقليت های دينی و مذهبی شد.
XS
SM
MD
LG