لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

معاون وزیر کشور: بسیاری از مهندسان ناظر بدون دیدن ساختمان آن را تایید می‌کنند


حسن قدمی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران نسبت به آسیب‌پذیری تهران دربرابر زمین‌لرزه هشدار داده و گفته است بسیاری از مهندسان ناظر بدون اینکه خانه‌ها را ببینند، ایمنی آن را تایید می‌کنند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اگر آمار کار‌شناسان در زمینه زمین لرزه تهران درست باشد کار سختی را در پیش خواهیم داشت، گفته است: «فقط می‌توانیم بگوییم که دعا کنید که در تهران زلزله شدیدی رخ ندهد.» وی همچنین گفته برخی از استان‌ها هنوز ساختمان مدیریت بحران ندارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران تصریح کرد: «در بسیاری از ساختمان‌های ما در تهران مهندسان ناظر نمی‌دانند ساختمان‌شان کجاست و فقط امضا می‌کنند.»

وی گفت: «تنها با امضای ناظران کسی نمی‌تواند بگوید که همه الزامات و ضوابط در ساختمان رعایت شده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قدمی گفت: «ما در تهران با یک شهر حدود هشت میلیونی طرف هستیم که تاکنون امتحان خود را پس نداده و ما حتی یک زلزله ۵ ریشتری هم نداشته‌ایم و نمی‌دانیم در صورت وقوع زلزله چقدر خسارات خواهیم داشت.»

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در مورد پیش بینی خسارات احتمالی زلزله در تهران گفت: «یکسری پژوهش‌ها در این زمینه صورت گرفته و کار‌شناسان اعداد و ارقامی را اعلام کرده‌اند که امیدواریم درست نباشد. فقط می‌توانیم بگوییم که دعا کنید که در تهران زلزله شدیدی رخ ندهد.»

آقای قدمی در این گفت‌و‌گو افزوده است: «استان لرستان جزو معدود استان‌هایی است که هنوز صاحب ساختمان مدیریت بحران نشده ولی زمین مورد نیاز برای ساخت این پروژه در لرستان تامین شده است.»

معاون وزیر کشور از لرستان به عنوان یکی از حادثه‌خیز‌ترین استان‌های کشور یاد کرده و گفته است: «در این راستا موضوع مقاوم سازی را در استان‌های مختلف کشور از جمله استان لرستان در دستور کار قرار داده‌ایم.»

وی گفته است: «متاسفانه در زمینه مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در مناطق شهری توفیق چندانی نداشته‌ایم. اما می‌توانیم بگوییم که در زلزله‌های خفیف در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار بافت روستایی مشکل خاصی نخواهیم داشت.»

«مردم در روند مقاوم سازی مقصر هستند»

آقای قدمی در مورد کند بودن روند مقاوم سازی، «مردم» را مقصر دانسته و گفته است: «مهم‌ترین عامل در زمینه کندی روند مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در شهر‌ها خود مردم هستند. دولت تسهیلات لازم را در این زمینه ارائه می‌کند و خود مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند باید همت به خرج دهند.»

معاون وزیر کشور با اشاره به روند وقوع حوادث در کشور گفته است: «ایران یکی از کشورهای حادثه‌خیز دنیاست که در ردیف ۱۰ کشور حادثه خیز قرار دارد. از ۴۲ حادثه شناخته شده در دنیا حدود ۳۲ حادثه در ایران مسبوق به سابقه است.»

وی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بیمه همگانی منازل مسکونی گفته است: «متاسفانه مجلس هشتم نتوانست تصویب این لایحه را به اتمام برساند لذا موضوع به مجلس نهم موکول شد.»

معاون وزیر کشور گفته است: «۹۴ درصد مساحت کشور ایرانم روی گسل‌ها قرار دارد و تمرکز ما در این بخش باید روی پیشگیری و مقاوم سازی باشد. در صورتیکه در جایی وسعت خسارات زیاد باشد هر چقدر هم نیروی امدادی داشته باشیم تاثیری ندارد.»

آقای قدمی با بیان اینکه در سال ۹۰ بیش از ۱۷ هزار و ۹۰۰ زلزله بالای دو ریش‌تر در ایران به ثبت رسیده گفت: «از این تعداد ۴۹۰ زلزله بالای ۴ ریش‌تر بوده است.»
XS
SM
MD
LG