لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

سناتور مک‌کین به جمع معترضان اوکراینی رفت


نزديک به ۲۰۰ هزار تن از معترضان در «کی يف» پايتخت اوکراين جمع شده و به اعتراض های خود در عقب نشينی دولت حاکم از مذاکرات انضمام به اتحاديه اروپا، ادامه می دهند.

اين اعتراض ها در حالی ادامه دارد که «اشتفان فوله»، مسئول گسترش اتحاديه اروپا، خبر داد اين اتحاديه مذاکرات برای امضای پيمان همکاری اقتصادی با اوکراين را به حالت تعليق درمی‌آورد.

جان مک کين، سناتور جمهوريخواهِ از ايالت آريزونای آمريکا هم در ميان تظاهرکنندگان حاضر شده و خطاب به آن ها گفت: «اتحاديه اروپا با حضور اوکراين اتحاديه بهتری خواهد بود، اوکراين هم با حضور در اتحاديه اروپا کشور بهتری خواهد بود.»

به گزارش رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، وی در ميان معترضان افزود: «آمريکا در کنار شماست. ما اين جا هستيم چرا که تظاهرات صلح آميز شما هم الهام بخش کشور شماست و هم برای جهان الهام بخش است.»

جان مک کين گفت: «ما اين جا هستيم تا از نيت شما حمايت کنيم؛ حق اوکراين برای اين که آينده خود را با استقلال و آزادی مشخص کند و چنين آينده ای از راه اروپا قابل دسترسی است.»

سناتور جان مک کين که به همراه «کريس مورفی» سناتور دموکرات به اوکراين رفته، پيش از حضور در ميان معترضان با رهبران گروه های معترض هم ديدار کرد.

پيش از اين دولت حاکم اوکراين تلاش کرده بود با کمک پلیس به تظاهرات پايان دهد که به نتيجه‌ای نرسيد. جان مک کين در گفت وگو با شبکه تلويزيونی سی ان ان گفته بود در صورتی که دولت اوکراين بارديگر به خشونت متوسل شود، با تحريم هايی از سوی آمريکا روبه‌رو خواهد شد.

بررسی طرح و گفت وگوها برای انضمام و همکاری نزديک اتحاديه اروپا و اوکراين ماه نزديک به سه هفته پيش از سوی «ويکتور يانوکوويچ»، رئيس جمهوری آن کشور، ملغی شد. در چند سال اخير دو طرف گفت‌وگوهايی طولانی در مورد اين همکاری های نزديک تر را دنبال کرده بودند.

«پيتر اشتانو» سخنگوی «اشتفان فوله» کميسر گسترش اتحاديه اروپا در گفت وگو با راديو اروپای آزاد، راديو آزادی گفت: «موضع اخيری که از سوی کمسير گسترش اتحاديه اروپا (در مورد تعليق گفت وگوها با اوکراين) اعلام شد، منبی بر واقعيت های حاضر است. به اين معنا که تصميم رياست جمهوری اوکراين با ذات مفاد مذاکرات و همکاری نزديک با اتحاديه اروپا فاصله دارد.»

اشتفان فوله روز يکشنبه ۲۴ آذرماه در پيامی در توئيتر خود گفته بود: «در پيامی به سری آربوزوف، معاون اول نخست وزير اوکراين، گفته که هرگونه گفت وگوها در آينده، منوط به امضای قرارداد تفاهم فعلی است.» «ويتالی لوکياننکو» سخنگوی دولت اوکراين نیز به سرعت به این پیام واکنش نشان داده و گفته است: «دولت حاکم اوکراين در مذاکرات با اتحاديه اروپا جدی است و پيام توئيت آقای فوله را به عنوان موضع رسمی اتحاديه اروپا تلقی نمی کند.»

در فاصله ای يک کيلومتری از تجمع معترضان در ميدان استقلال شهر «کيف»، جمعی حدود ۱۵ هزار تن از حاميان ويکتور يانوکوويچ، رييس جمهوری اوکراين در حمايت از تصميم او تجمع کرده اند.

قرار است ويکتور يانوکوويچ، دو روز ديگر با ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه ديدار کند. روسيه از اوکراين خواسته به جای قرارداد همکاری های نزديک با اتحاديه اروپا، به قرارداد صنف گمرکی روسيه بپيوندند که قزاقستان و بلاروس را هم دربرمی گيرد.

معترضان و اپوزيسيون دولت مخالف همکاری نزديک اوکراين و روسيه هستند و نسبت به هرگونه امضای قرارداد با طرف روسی هشدار داده اند.

به گزارش خبرگزاری ها، دولت اوکراين با مشکلات جدی بودجه روبرو است و نزديک به ورشکستگی است و ميلياردها يورو به شرکت های انرژی روسی بدهکار است.

XS
SM
MD
LG