لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

یک تایوانی به جرم نقض تحريم های ايران به زندان محکوم شد


دادگاه فدرال منهتن (عکس تزیینی است)
دادگاه فدرال منهتن (عکس تزیینی است)
يک شهروند تايوانی که مرتکب نقض مقررات تحريم های ايران و ممنوعيت انتقال فناوری مرتبط با استفاده نظامی شده بود، در دادگاهی در آمریکا به سه سال و نيم زندان محکوم شد.

قاضی دادگاه فدرال آمريکا در شهر ميامی، يی لان چن، شهروند ۴۰ ساله تايوانی که به نام کوين چن هم معروف است را به اتهام انتقال فناوری ممنوع و مرتبط با توسعه صنايع موشکی ايران، به اين مجازات محکوم کرد.

کوين چن در ماه فوريه، شش ماه پيش در منطقه تحت کنترل آمريکا در گوام و طبق حکم جلبی که در ايالت فلوريدا صادر شده بود، دستگير شد.

آقای چن در ماه مه، سه ماه پيش اتهام های نقض قوانين و تحريم های آمريکا و شرکت در برنامه ريزی برای تسهيل در خريد و صادرات قطعات با استفاده دوگانه و ارسال آن از تايوان و هنگ کنگ را پذيرفت.

به گفته دادستان پرونده، قطعات ياد شده عبارت است از موتورهای توربين دارد و لوازم يدکی آن، ميخ های اتصال شيشه به فلز، دستگاه های درزگيری و نيز اتصال کننده های شيميايی که در صنايع هوا – فضا و نيز صنايع نظامی کاربرد دارند.

دادستان پرونده می گويد هرچند کالاها و اقلام ياد شده در امور تجاری و يا فناوری استفاده می شود اما امکان استفاده در صنايع اتمی و نظامی هم دارد.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون شش قطعنامه که چهار تای آن تحريمی بوده عليه ايران تصويب کرده و ممنوعيت هايی را عليه صنايع موشکی و نظامی و اتمی ايران وضع کرده است. آمريکا هم فهرست تحريم های خود عليه ايران را دارد و نه تنها فناوری و کالا، که ارتباط مالی مرتبط با برنامه موشکی و اتمی ايران را در فهرست تحريم ها قرار داده است.

آخرين گزارش دفاع دربرابر موشک های بالستيک که از سوی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا منتشر شده می گويد ايران توانسته موشک های بالستيک با برد بالا بسازد و به دست آورد که می تواند اهدافی در خاورميانه و شرق اروپا را هدف قرار دهد.

چندی پيش هم محمودرضا بانکی که در ايالات متحده تحصيل کرده و از ۱۴ سال پيش تابعيت آمريکايی دريافت کرده است، به دليل دريافت مبلغی معادل بيش از ۳ ميليون دلار که از سوی خانواده‌اش به حساب شخصی وی واريز شده بود در مظان اتهام نقض تحريم‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

آقای بانکی که شهروند آمريکايی – ايرانی است، به اتهام نقض تحريم‌های تجاری عليه ايران در دادگاه محاکمه شده و به مجازات دو سال و نيم زندان محکوم شد.

تحريم‌های تجاری ايالات متحده عليه ايران که در سال ۱۹۹۵ به اجرا گذاشته شد، شهروندان آمريکايی را از عرضه کالا، خدمات يا فن‌آوری به ايران منع می‌کند.
XS
SM
MD
LG